Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.

Zdravie vo vyššom veku – čo preň môžete robiť už dnes

Dreamstime_m_21128580.jpg
Foto: Dreamstime

BRATISLAVA 19. apríla 2018 (DRAN/PR) – Starnutie môžeme definovať ako progresívne zmeny súvisiace s pribúdajúcim vekom. Kým fyziologické zmeny prichádzajúce s vekom môžu ovplyvňovať kvalitu života v sedemdesiatke, osemdesiatke či vyššom veku, je veľa vecí, ktoré môžete pre svoje zdravie a dlhovekosť urobiť, aby ste znížili riziko fyzických a mentálnych neduhov vo vyššom veku. Podľa výskumov sa dožijeme priemerne o 10 rokov viac ako naši rodičia a nielen to – budeme aj dlhšie zdravší.

AKO SI ZACHOVAŤ ZDRAVIE

Odhaduje sa, že v roku 2035 bude podiel poproduktívneho obyvateľstva na Slovensku dosahovať štvrtinu populácie. Ako sa o svoje zdravie budete starať, aby ste sa dožili vysokého veku v skvelej zdravotnej kondícii? Aj keď nedokážete ovplyvniť každý faktor, ktorý na zdravie pôsobí, mnohé máte vo svojich rukách:

  • Dodržiavajte zdravý životný štýl – nefajčite, zdravo sa stravujte, dodržiavajte správnu hygienu, eliminujte stres;
  • Majte pozitívny prístup k životu;
  • Zostaňte čo najaktívnejší – fyzicky aj mentálne;
  • Buďte obozretní a nevystavujte sa rizikám vzniku úrazov;
  • Absolvujte pravidelné preventívne lekárske prehliadky.

Ak ste celý život nosili oblečenie živých a veselých farieb, nevzdávajte sa ho ani postupom veku. S pribúdajúcim vekom sa začínajú farby zo šatníkov vytrácať, čo je veľká chyba. Čierna farba napríklad zostaršuje a čierne šaty vám len zbytočne pridajú vek. Jednou z najdôležitejších vecí, ktorú môžete pre seba v zlatom veku spraviť, je zachovať si pocit užitočnosti tým, že zostanete v kontakte s ľuďmi a vecami, ktoré sú pre vás dôležité.

ZDRAVO SA STRAVUJTE

S pribúdajúcim vekom začína telo vyžadovať menej kalórií, zato potreba živín sa nemení. Vysoko-výživné potraviny obsahujú menej kalórií a napriek tomu sú plné vitamínov, minerálov a ďalších výživných látok, ktoré telo potrebuje. Nezabúdajte ani na kvalitný pitný režim, ktorý doplňte bylinnými čajmi – dámy, pite pravidelne zelený čaj; páni, doprajte si čaj na prostatu.

ZOSTAŇTE V POHYBE

Fyzická aktivita je zdravá a prospešná v každom veku. Ak ste sa nikdy športu pravidelne nevenovali, začať s ním môžete kedykoľvek – zlepšíte si vytrvalosť, silu, rovnováhu aj flexibilitu. Aktivita vám zaistí samostatnosť a zdravie do vyššieho veku. Ostať aktívny môže byť kvôli zníženej mobilite alebo vážnym zdravotným problémom zložité, ale vždy existuje východisko. Aj pomalé opakované pohyby rukami a nohami na pravidelnej báze sú prospešné.

Ľudia v strednom veku by sa mali zamerať na štyri oblasti pohybovej aktivity – vytrvalostný šport, posilňovanie, cvičenie zlepšujúce rovnováhu, cvičenie na zvýšenie flexibility tela. Rôzne činnosti prinášajú telu viac ako len jeden benefit. Napríklad vodný aerobik so závažím je vytrvalostným aj posilňovacím cvičením zároveň. Joga zlepšuje rovnováhu, flexibilitu a posilňuje svaly. Vyberte si to, čo vám najviac vyhovuje – akákoľvek fyzická aktivita je lepšia ako nič.

Čo môžete robiť:

  • Choďte na prechádzku alebo turistiku. Nezabúdajte na správne vybavenie. Kvalitná dámska a pánska zimná obuv je oveľa pohodlnejšia ako topánky z hypermarketu a oplatí sa do nej investovať. Váš komfort počas dlhšej turistiky za to predsa stojí. Lacná obuv môže nohám skôr ublížiť.
  • Venujte sa domácim prácam a práci v záhrade.
  • Zistite si aké aktivity vo vašom meste sú pre seniorov k dispozícii.
Bezplatný email raz týždenne s novinkami z DRAN.sk:

Najčítanejšie za 24 hodín

Autor Dátum 19. apríla 2018

Podobné články

Odporúčame

Copyright © DG PRO s.r.o. Všetky práva vyhradené. iSITA si vyhradzuje právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos tohto článku, jeho častí a zverejnených fotografií.
Zavrieť

Web obsahuje cookies. Prevádzkovateľ webu nezbiera žiadne osobné údaje, ak nie ste registrovaný. Web obsahuje prvky tretích strán. Viac k: Ochrana osobných údajov a cookies