Automechanik potvrdil predpokladaný fakt, vodiči nevedia používať jednoduchú pomôcku. Madlo je pritom veľmi užitočné.
Jednoduchý prvok v aute, žiadna elektronika, nič sofistikovaného. Madlo, ktoré by jeden na prvý pohľad prehliadol, napriek tomu ide o veľmi praktickú a užitočnú časť výbavy. Má množstvo funkcií, ktoré pomáhajú vodičovi aj spolujazdcom. Nie každý automobil je však strešným madlom vybavený. A to je chyba. Madlá umiestnené hore pri dverách majú rôzne využitie a v mnohých ohľadoch môžu vodičom aj pasažierom uľahčiť život. Najmä tým starším.
Absolútne jednoduchá výbava, ktorá je veľmi praktická
„Je paradoxné, keď sa pýtame našich zákazníkov, že netušia,“ hovorí expert na servis japonských a európskych automobilov pán Pavlíček. „Len traja z desiatich vodičov majú povedomie o tom, na čo madlo slúži,“ pokračuje odborník. Držadlá sú určené na to, aby sa vodič alebo pasažieri mohli pridržať, ak auto nabehne na nerovnosti, prudko zatočí alebo ostro brzdí. Týmto spôsobom slúži ako prevencia pred možným zranením.
Je dôležité si uvedomiť, že aj pri použití madla je nutné sa bezpečnostným pásom pútať. Pokiaľ by niekto namietal, že vodiči musia držať volant, je to tak. Avšak napríklad v teréne, pri veľkom bočnom náklone, je práve madlo veľmi vhodnou pomôckou aj pre vodičov. Niektoré madlá majú tiež háčiky, na ktoré je možné zavesiť oblečenie, obvykle pri zadných dverách. Madlo nad dverami vodiča má však odlišnú funkciu ako tá pri zadných dverách. Slúži predovšetkým na pohodlnejšie nastupovanie a vystupovanie osobám s miernou imobilitou alebo zdravotnými obmedzeniami.
Pri niektorých vozidlách môže rukoväť tiež uľahčiť mechanické nastavenie výšky sedadla, ako je to u staršej generácie modelu Dacia Duster. „Úprimne, čím je človek starší a horšie sa pohybuje,“ podotýka expert Pavlíček, „tak sa madlá chytá a pomáha si ako do sedačky, tak von z nej. Je to aj moja osobná skúsenosť, od určitého veku.“ Treba doplniť, že niektoré automobily nemajú strešné madlo, a to najmä tie vybavené panoramatickou strechou.
Terénne automobily majú madlá na prednom stĺpiku, zámerne
Z technického hľadiska u nich nie je možné madlo medzi dvere a rám strechy umiestniť. Tiež vyššie vozidlá, najmä terénne vozidlá, môžu mať madlá na čelnom stĺpiku. V prípade terénnych automobilov slúži madlo nielen na uľahčenie nastupovania, ale aj ako opora pre vodiča pri zastavení a otvorení dverí, kedy sa vykláňa von a pozoruje terén pri rekognoskácii terénu. Držadlá sú obvykle vyrobené z nylonu alebo iných odolných materiálov a ich životnosť zodpovedá životnosti vozidla.
Zdroj: autozive.cz, Autorský komentář M. Sedláčka, Automechanik pan Pavlíček