Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.

Zdraviu prospešná mrkva nie je len na dobrý zrak

reklama:
mrkva
mrkvawww.gettyimages.com

Mrkva je aj napriek svojmu ázijskému pôvodu základnou zeleninou pestovanou a používanou v našich krajoch. Táto oranžová pochúťka je zdraviu veľmi prospešná. Všeobecne sa o nej už dlho vie, že obsahuje veľa vitamínov a iných pre zdravie dôležitých látok. Najlepším spôsobom, ako z mrkvy vyťažíte čo najviac vitamínov, je samozrejme konzumácia mrkvy surovej. Varením mrkvy stráca cenné živiny.

Viete, čo je provitamín A a ako pôsobí?

Najvýznamnejšou zložkou, ktorá prospieva zdraviu je betakarotén, provitamín vitamínu A. To znamená, že v prípade potreby telo vie z rastlinného provitamínu A vytvoriť aktívny vitamín A. Práve betakarotény sú zodpovedné za správne vnímanie svetla a odďaľujú výskyt šedého zákalu v starobe. Mrkva je bohatá aj na rad ďalších vitamínov a minerálnych látok. Obsahuje tiež dosť vitamínu C a za zmienku určite stoja aj vysoké hodnoty draslíka a selénu, ktorý je stopovým prvkom. Okrem toho je mrkva zdrojom vápnika, sodíka a fosforu a ďalších minerálov a samozrejme vlákniny.

Mrkvou nielen proti nádorovým ochoreniam

Falkarinol. To je to, o čo tu ide. Vedci zistili, že táto zložka, obsiahnutá v mrkve, dokáže bojovať s rakovinovými bunkami a zbrzdiť alebo zastaviť rakovinové bujnenie v hrubom čreve. Falkarinol je prírodný pesticíd, ktorý nie je len v mrkve, ale aj v niektorej ďalšej koreňovej zelenine alebo napríklad  v ženšene. Je to toxín chrániaci koreňový systém pred hubovými chorobami, ktoré spôsobujú jeho černanie. Zaraďte si surovú mrkvu do jedálnička a jedzte ju denne. Postačia vám dva až tri kusy za deň. Mrkva veľmi účinne bojuje so škodlivým cholesterolom v krvi a predchádza tiež srdcovým chorobám.

Jedzte mrkvu, budete vyzerať sviežo a opálene

Vysoký obsah látok s antioxidačnými účinkami nielen zvýši imunitu organizmu, ale prospeje pleti. Antioxidanty chránia pleť aj celé telo pred voľnými radikálmi a spomaľujú proces bunkového starnutia. Betakarotén sa na pleti prejavuje krásnou zlatistou farbou. Aj v zimných dňoch tak môžete vyzerať sviežo a opálene. Prieskum preukázal, že toto prirodzené hnedé až oranžové zafarbenie pleti, ktoré získate konzumáciou mrkvy, vnímajú ľudia ako atraktívnejšie ako opálenie získané zo solária. Mrkva tiež účinne bojuje s pigmentovými škvrnami a akné.

Mrkva je najlepšia surová. Jedzte ju len tak, treba miesto zákusku, alebo si pripravte chutné šaláty. Nezabudnite do nich pridať pár kvapiek kvalitného oleja, pretože len tak sa z mrkvy uvoľnia tiež vitamíny rozpustné v tukoch.

reklama:
Bezplatný email raz týždenne s novinkami z DRAN.sk:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov

Najčítanejšie za 24 hodín

Autor Dátum 1. júna 2021

K téme

Copyright © DG PRO s.r.o., SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.