Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.

Výhody ražnej múky pre naše zdravie, poznáte ich?

reklama:

Aký je rozdiel medzi ražnou múkou a tou pšeničnou múkou?

Existujú určité rozdiely medzi týmito dvoma múkami

Ražná múka
www.gettyimages.com

Tu sú tie najdôležitejšie rozdiely:

  • Ražná múka obsahuje oveľa viac aminokyseliny prolín – to je esenciálna aminokyselina, ktorá vytvára proteíny. Vyššia koncentrácia prolínu boli spojené s nižším rastom akrylamidu, chemické zlúčeniny, ktorá môže viesť k tvorbe rakovinových buniek.
  • Pšeničný chlieb má o trošku viac bielkovín ako ražný chlieb (6 g / 2 plátky, respektíve 5,4 g / 2 plátky), ale ražný chlieb má viac vlákniny (3,7 g na 2 plátky), zatiaľ čo 2 plátky pšeničného chleba obsahujú 2 , 4 g vlákniny.
  • Ražný chlieb tiež obsahuje o 20% menej kalórií ako pšeničný chlieb.
  • Raž obsahuje viac rozpustnej vlákniny, ako pšenica. Niekedy až trojnásobné množstvo než chleba z bielej pšenice.
  • Pšenica vyvoláva v tele silnejšiu inzulínovú odpoveď v porovnaní s žitom , čo v podstate znamená, že telo má sklon ukladať viac tuku pri požití pšenice než raže.
  • Raž a ražné otruby majú jednu z najvyšších koncentrácií lignanov v porovnaní so pšenicou a inými zrnami.

Ražná múka a jej výhody pre zdravie

A ako môže ražná múka pomôcť vášmu zdraviu?

1. Môže vám pomôcť s chudnutím aj s hladinou cholesterolu

Ražná múka vás môže z metabolického hľadiska pozitívne ovplyvniť. Ukázalo sa, že raž skutočne potláča prírastok telesnej hmotnosti a výrazne znižuje obezitu. V štúdiách sa tiež ukázalo, že výrobky z celozrnnej raže zlepšuje citlivosť na inzulín a znižuje celkový cholesterol v plazme.

2. Kontrola glukózy

Ražná múka a ražný chlieb môžu tiež pomôcť regulovať a zlepšiť profil glukózy v krvi. Keď vedci zo Švédska študovali účinky raže u pacientov testovaných počas raňajok, zistili, že celozrnné ražnej výrobky, otruby ražného chleba a endospermové ražnej múky, najmä potom kváskové ražnej chleby, sú vynikajúce pri zlepšovaní glykemických profilov, stabilizáciu inzulínových odpovedí a zlepšovanie citlivosti na inzulín. To ukazuje, že ražná múka môže pomôcť zvládnuť cukrovku, a tiež znížiť riziko diabetu.

3. Kontrola chuti do jedla

Ražná múka vám môže pomôcť nielen s tým, že budete jesť menej počas jedla, ale pomáha vám tiež cítiť sa sýto a spokojne aj niekoľko hodín po jedle. V jednej štúdii bolo preukázané, že pacienti, ktorí dostávali rovnaké množstvo kalorického príjmu na raňajky, ale dostali žitnú kašu namiesto pšenice alebo iného zrna, mali uspokojivý a sýty pocit, bez toho aby museli po dobu 6-8 hodín po jedle konzumovať viac jedla .

Bola vykonaná podobná štúdia , ale namiesto ražnej kaše bol použitý ražný chlieb . Vedci zistili, že konzumácia ražného chleba viedlo k menšej chuti do jedla po jedle, čo vlastne predstavuje silnú schopnosť raže pomôcť dosiahnuť sýtosti. A to je predsa super.

4. Menej zápalu

Keď boli pacienti s metabolickým syndrómom zaradení do 12-týždňovej štúdie s jedálničkom, ktorý bol postavený na žite a cestovinách, ukázalo sa, že inzulínové reakcie po jedle boli lepšie a pomohli znížiť zápal v tele v porovnaní s 12 týždenným jedálničkom, ktorý bol postavený na ovse, pšeničnom chlebe a zemiakoch.

Toto zníženie zápalu u pacientov s metabolickým syndrómom môže byť tiež užitočné pri prevencii cukrovky.

5. Nižšie riziko žlčových kameňov

Nerozpustná vláknina, ktorú obsahuje napríklad chlieb z ražnej múky (ai ďalšie produkty z ražnej múky), môže pomôcť znížiť riziko vzniku žlčových kameňov . Potvrdzuje to hneď niekoľko štúdií, napríklad táto . Vláknina v ražnej múke pomáha urýchliť prechod potravy črevami a tiež znižuje množstvo žlčových kyselín v žalúdku, ktoré vedú ku žlčovým kameňom.

Preto potraviny s vysokým obsahom vlákniny, ako je práve raž a produkty z ražnej múky, sú tak prospešné pre vaše trávenie a odstraňovanie odpadu z vášho tela.

6. Bojuje proti rakovine

Celozrnná ražná múka má mnoho silných vlastností proti rakovine. Patrí k nim veľké množstvo rozpustnej a nerozpustnej vlákniny, polyfenoly, saponíny, kyselina fytová, či rezistentné inhibítory škrobu a proteázy, ktoré pomáhajú zabrániť šíreniu rakovinových buniek. V skutočnosti tie isté fytonutrienty , ktoré pomáhajú v boji a prevencii rakoviny, tiež preukázali schopnosť znižovať riziko srdcových chorôb a znižovať negatívne príznaky menopauzy .

reklama:
Bezplatný email raz týždenne s novinkami z DRAN.sk:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov

Najčítanejšie za 24 hodín

Autor Dátum 12. júna 2020

K téme

Copyright © DG PRO s.r.o., SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.