Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.

Vitamín E. Vitamín „krásy a plodnosti“

reklama:

Vitamín E radíme medzi vitamíny rozpustné v tukoch.

Je jeden z najdôležitejších antioxidantov v tele. Je tiež označovaný ako vitamín plodnosti, prospieva pleti, nechtom aj vlasom.

Vitamín E
www.gettyimages.com

Vitamín E ( tokoferol) patrí do skupiny vitamínov rozpustných v tukoch. Je to jeden z najdôležitejších antioxidantov v tele. Jeho chemický názov tokoferol je zložený z gréckeho Tokoš – potomok a feros – nosiť, čo poukazuje na to, že má pozitívny vplyv na tvorbu pohlavných buniek a plodnosť . U žien sa tiež uplatňuje pri hormonálnej liečbe a poruchách menštruačného cyklu.

  • Funguje ako prevencia aterosklerózy, zvyšuje hladinu HDL cholesterolu (tzv. dobrého) a znižuje hladinu LDL cholesterolu (tzv. Zlého).
  • Má pozitívny vplyv na nervový systém.
  • Pôsobí preventívne proti nádorovému bujneniu.
  • Podporuje normálnu zrážanlivosť krvi.
  • Uplatňuje sa pri liečbe kožných ťažkostí.
  • Zlepšuje hojenie rán a minimalizuje jazvy.
  • Skrášľuje vlasy a pokožku.
  • Posilňuje imunitu.

V ktorých potravinách nájdeme vitamín E

  • mandle, slnečnicové semienka, kešu orechy, mandľové maslo
  • arašidy, vlašské orechy, arašidové maslo
  • fazuľa , kapusta, špenát, obilné klíčky
  • špargľa , avokádo
  • vajcia
  • pečeň
  • tuk z lososa alebo tuniaka
  • olivový olej, mandľový olej a olej z pšeničných klíčkov
  • paradajka, mango, kiwi
  • celozrnné obilniny
  • listová zelenina, ružičkový kel
Vitamín E
www.gettyimages.com

Ako sa prejaví nedostatok vitamínu E

Nedostatok vitamínu E v tele sa môže prejaviť neurologickými ťažkosťami, zníženou obranyschopnosťou, poruchou funkcie pohlavných žliaz až ťažkosťami s plodnosťou. Ďalej suchou a ochabnutou kožou, poklesom výkonnosti a únavou, zhoršeným hojením rán.

Pozor na svetlo a vyprážanie

Rovnako ako ostatným antioxidantom aj vitamínu E škodí svetlo. To znamená, že aj olivový či slnečnicový olej by sme mali uchovávať v tmavých pohároch a tme. Nie je vhodné kupovať väčšie balenia olejov, pretože majú tendenciu žltnúť.

Vitamín E sa varom tak ľahko nezničí ako na príklad vitamín C, ale ak budeme smažiť jedlo napríklad na olivovom oleji, tak vitamín E v ňom moc neostane.

reklama:
Bezplatný email raz týždenne s novinkami z DRAN.sk:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov

Najčítanejšie za 24 hodín

Autor Dátum 3. februára 2020

K téme

Copyright © DG PRO s.r.o., SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.