Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.

Viete, ktoré potraviny obsahujú najviac vitamínu C?

reklama:

Podporuje prirodzenú obranyschopnosť, čo je dôležité najmä na jeseň, kedy ovzduším poletujú najrôznejšie choroboplodné mikroorganizmy. Ktoré potraviny sú na céčko bohaté a ako by ste ich mali konzumovať, aby splnili svoj účel?

Zvýšenú potrebu tohto silného antioxidantu vykazuje telo najmä pri infekciách, hojení rán, počas fyzickej aktivity a tiež v prípade, že patrí fajčiarovi. Vitamín C totiž pomáha bojovať proti voľným radikálom. Jeho odporúčaná denná dávka pre dospelých sa pohybuje v rozmedzí 60 až 90 miligramov. Pretože si ho človek nevie vyrobiť sám, je závislý na jeho dodanie potravou.

Čerstvá strava

Za najlepší zdroj vitamínu C je považované ovocie a zelenina. Mnoho ľudí si preto myslí, že jeho doplnenie nepredstavuje problém. Opak je pravdou. Vitamín C sa stráca dlhodobejším skladovaním aj tepelnou úpravou. Preto aj ľudia, ktorí konzumujú relatívne väčšie množstvo ovocia a zeleniny, môžu mať tejto látky nedostatok. Vitamín C, rovnako ako väčšina ďalších vitamínov, je bohužiaľ termolabilné, to znamená, že s varom o neho prichádzame. Snažte sa preto zeleninu a ovocie konzumovať v čerstvom stave..

Gettyimages_98841227 56a6b6835f9b58b7d0e4656a.jpg

Chcete vedieť, ktoré potraviny majú viac vitamínu C ako pomaranč, ktorý ho obsahuje približne 40 miligramov v 100 gramoch?

Mango – 41 mg v 100 g – používajte ho ako prevenciu a na posilnenie obranyschopnosti organizmu v období chrípkových ochorení a nachladnutia
Jahody – 66 mg v 100 g – rad štúdií dokazuje, že majú najvyššiu antioxidačnú kapacitu z porovnávaných druhov ovocia, čo je až 1,3-krát viac ako pomaranč
Ananás – 56 mg v 100 g – napomáha zvyšovať imunitu podporou trávenia. Okrem vitamínu C obsahuje aj enzým bromelain. Ten štiepi prijatú potravu a vylučuje toxické látky.
Papája – 168 mg v 100 g – aj tu podporujú silné tráviace enzýmy činnosť pankreasu a pôsobí zásadotvorne. Teda aj proti chorobám spôsobeným prekyslením organizmu.
Kiwi – 118 mg v 100 g – v kivi sa vitamín C viaže na izotiokyanáty a antokyány. V semienkach je hojne zastúpená kyselina fenolová. Spoločne napomáhajú k odstráneniu radiácie a ničí vírusy
Kaleráb – 60 mg v 100 g – na zabezpečenie dennej dávky vitamínu C stačí 120 g mladého kalerábu
Ružičkový kel – 95 mg v 100 g – na pokrytie odporúčanej dennej dávky kyseliny L-askorbovej bohato postačí už iba 100 gramov.
Paprika – 95 mg v 100 g – posilňuje prirodzenú obranyschopnosť organizmu a stimuluje zažívanie.
Brokolica – 101 mg v 100 g – obsahuje stopové prvky a vitamíny napomáhajúce správnej činnosti imunitného systému.

Smoothies high in vitamin c by green blender pineapple.jpg

Nárazová konzumácia nič nerieši

Okrem čerstvosti potravín je potrebné dávať pozor aj na pravidelnosť príjmu. Kyselina L-askorbová patrí k vitamínom, ktoré sa rozpúšťajú vo vode. Pokiaľ ju teda konzumujete nárazovo veľké množstvo, nadbytok sa dostáva do moču, odkiaľ je vylučovaný. Preto je lepšie dopriať si zdroje vitamínu C častejšie a v menších dávkach.

reklama:

Najčítanejšie za 24 hodín

Autor Dátum 7. novembra 2017

Podobné články

Odporúčame

Copyright © DG PRO s.r.o. Všetky práva vyhradené. iSITA si vyhradzuje právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos tohto článku, jeho častí a zverejnených fotografií.
Zavrieť

Používaním tejto stránky súhlasíte s ukladaním cookies. Viac info tu...