Ceny potravín stále neklesajú natoľko, aby si zákazníci supermarketov i drobných obchodov mohli dovoliť nakupovať všetok tovar, na ktorý boli zvyknutí. Predajcovia navyše stále používajú osvedčené triky, ako „donútiť“ nakupujúcich, aby siahli aj po veciach, ktoré nepotrebujú a do košíka tak pridali aj často predražené výrobky. Je teda nutné sa na „pasce“ v obchodoch pripraviť.
Zákazník musí byť ostražitý
Hoci podľa posledných správ ceny potravín v slovenských obchodoch klesajú a v ďalších mesiacoch bude tento trend pokračovať, stále nemáme vo svojom košíku toľko tovaru, ako sme boli zvyknutí. Do istej miery si za to podľa britského odborníka na úspory Richarda Price môžeme sami. Nedarí sa nám totiž odolávať zvodom, ktoré na nás supermarkety v snahe zvýšiť svoj zisk, chystajú. Expert zo Spojeného kráľovstva preto ukázal na najbežnejšie triky, ktorými predajcovia dokážu zákazníkov „prinútiť“, aby si kúpili aj to, čo pôvodne vôbec nechceli.
Zväčšujúce sa vozíky
V posledných rokoch sa veľkosť nákupných vozíkov radikálne zväčšila. To vo výsledku znamená, že zákazník supermarketu podľahne zdaniu, že vlastne nič nenakúpil a snaží sa priestor v košíku zaplniť ďalším tovarom. Môže tak zväčšiť svoj pôvodne zamýšľaný malý nákup až o 40 percent. Preto sa oplatí, pokiaľ idete iba pre pár drobností, vziať si iba malý košík do ruky. Aj tým, že ho musíte niesť, strácate potrebu do neho stále pridávať ďalší tovar.
Lákadlá pri pokladniach a vchodoch
Žuvačky, obľúbené cukríky alebo čokoládové tyčinky, to všetko nájdete pri pokladniach, kde čakáte, kým vyložíte svoj nákup na pás. Väčšina zákazníkov nevydrží a niektorú z vecí, na ktoré uprie zrak v rade, pridá k svojmu nákupu. Pokiaľ chcete odolať, využívajte samoobslužné pokladne, tie vás nenechajú pozerať okolo a urýchlia aj vaše odbavenie. Pri vchode do predajne zase môžete očakávať, že uvidíte tovar v zľave, ktorý vás má presvedčiť, že musíte ísť nakupovať. Odolajte!
Zmätok v umiestnení tovaru a uličkový trik
Určite ste si všimli, že v supermarkete, ktorý často navštevujete, po nejakej dobe nemôžete nájsť produkty, ktoré obvykle nakupujete. Dôvod je jednoduchý. Prevádzkovatelia obchodov sa raz za čas rozhodnú urobiť v predajni „prievan“. Nie však preto, aby napríklad sprehľadnili rozmiestnenie tovaru, ale práve naopak. Cieľom je donútiť nakupujúcich, aby prechádzali celú prevádzkareň a hľadali to, čo potrebujú kúpiť. Pritom totiž často vložia do košíka aj to, čo uvidia v miestach, kam by sa inak nepozreli. Do uličiek sa navyše dávajú najčastejšie nakupované produkty. Nájdete tam trvanlivé mlieko, čerstvé vajcia či nápoje. Keď už idete okolo, väčšinou niektorý z výrobkov do košíka umiestnite.
Vôňa a hudba
Ak ste premýšľali, prečo sú kvety, alebo napríklad miestna pekáreň, umiestnené blízko vchodu do supermarketu, vedzte, že je to kvôli vôni. Práve čerstvo upečené rožky, koláče či ešte teplý chlieb dokážu navodiť príjemný pocit, ktorý vás bude sprevádzať začiatkom vášho nákupu. Navyše sa naštartujú vaše slinné žľazy, vďaka ktorým budete mať pocit, že si musíte do košíka dať všetko, na čo máte práve chuť. Aj preto sa odporúča nechodiť na nákup nalačno. Prekvapivým trikom obchodníkov je aj dobre zvolená hudba, ktorú v predajni počujete. Väčšinou sa jedná o pokojné, pomalšie pesničky, ktoré budia príjemnú atmosféru. V tej potom trávite oveľa viac času a utrácate viac peňazí. Skúste si teda zvoliť obmedzenú dobu, akú budete ochotní v obchode zdržiavať.
Nebezpečná výška očí
Najdrahší tovar daného sortimentu vždy nájdete priamo pred svojimi očami. Predajcom je totiž jasné, že málokto bude chcieť siahať do vyšších regálov, alebo sa skláňať do tých pri zemi. Verte, že trocha pohybu neuškodí a môže vám ušetriť veľa peňazí. Pozor si treba tiež dávať na takzvaný XXL tovar. Nie vždy totiž väčšie množstvo znamená výhodnejšiu cenu.
Nebuďte leniví
Nakrájané mäso, predpripravená zelenina, ktorú len hodíte na panvicu, vkusne narezané ovocie, určené na priamu spotrebu. Toto všetko však musí niekto zaplatiť a je to pochopiteľne zákazník. Nájdite si radšej pár minút na prácu s nožom v ruke a predkrájaný tovar nechajte v regáli supermarketov.
Neverte letákom a zľavám
Všetky obchody si veľmi dobre uvedomujú, ako dobre zákazníci „počujú“ na akcie, zľavy a letáky, ktorými zásobujú ich poštové schránky. Nie vždy je však všetok označený tovar skutočne v zľave, občas sa ceduľa s lákavým nápisom pri tovare objaví „náhodou“. Rovnako tak je starostlivo vyberaný tovar do letákov, ktorý často nezodpovedá tomu, čo nájdete na pultoch a v regáloch obchodov.
Zdroj: toprecepty.cz