Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.

Sušené ovocie a zdravie – čo obsahuje a prečo si ho dať?

reklama:

Obsah vlákniny v sušenom ovocí je od 5,0 do 13,0 g na 100 g podľa druhu ovocia. 100g vhodne vybraného sušeného ovocia môže tak pokryť až 50% celodennej potreby vlákniny. Sušené ovocie je tiež zdrojom niektorých mikro živín (sú v potravinách len v malých množstvách – mg, mikrogramov – a neobsahujú žiadnu energiu. Plnia však dôležité funkcie v organizme).

Sušené ovocie a vitamíny

Z vitamínov sú v sušenom ovocí najmä vitamín A, B1, B2, B3, B6 a kyselina pantoténová, ďalej vitamín C a E.

Z minerálnych látok je tam najmä draslík, horčík, vápnik, železo, mangán, meď a fosfor.

Čerstvé ovocie je významným zdrojom látok s antioxidačným účinkom, tzv. Antioxidačných fytochemikálií. Patrí sem napríklad karotenoidy ,antokyány , vitamíny C a E alebo kyselina listová. Pri vhodnom technologickom postupe sušenia zostane podstatná časť antioxidačných látok v sušenom ovocí zachovaná. Antioxidačné látky pôsobia preventívne proti vzniku rakoviny a srdcovo cievnych chorôb. Vysoký obsah antioxidantov je napríklad v sušených slivkách. Brusnice dokonca obsahujú viac antioxidantov než v čerstvom stave. Glykemický index sušených ďatlí a fíg je vysoký, pri ďalších druhov sušeného ovocia je stredná a jablká majú dokonca nízky.

Na čo si dať pozor ?

Čerstvé ovocie pre veľký obsah vody predstavuje väčší objem potravy. Väčší objem jedla nasýti viac ako malý. Pre významný obsah vody je v čerstvom ovocí tá istá energia vo väčšom objeme než v sušenom ovocí. Čerstvé ovocie má teda nižšiu hustotu energie než sušené.

Dried fruits culleres metall_shutterstock_119496184 1024x664.jpg

Sušené ovocie má v sebe veľké množstvo energie

V sušenom ovocí sa môže v dôsledku pôsobenia vysokých prevádzkových teplôt pri jeho príprave obsah niektorých mikro živín znížiť. Platí to najmä pre termolabilnom vitamíne C a vitamínu E, ale aj pre fenolové látky. V takom prípade sa zníži antioxidačný potenciál sušeného ovocia v porovnaním s čerstvým.

Taktiež môže v dôsledku sušenia dôjsť k zníženiu obsahu niektorých minerálnych látok, napríklad vápnika a draslíka. Obsah vlákniny však zostáva nezmenený.

Dried_fruit_dish.jpg

 

S čím je vhodné kombinovať sušené ovocie?

Nie je dobrá voľba, ak sa sušené ovocie namáča do čokolády alebo do cukru. Kandenzovanému ovociu je preto lepšie sa vyhnúť. Ak máme chuť na naozaj dobrú a zdravú maškrtu, vhodným tipom je kombinácia sušeného ovocia a orechov. Výborne chutia napríklad sušené slivky s vlašskými orechmi. Vyskúšajte, budete nadšení!

Aj u orechov alebo mandlí musíme však byť triezvi v porcii (jedna malá hrsť môže byť primeranou porciou). Sušené ovocie môžeme spolu s celozrnnými obilnými vločkami (cereáliami) pridať do nízkotučného kyslého jogurtu alebo do nízkotučného mlieka.

reklama:

Najčítanejšie za 24 hodín

Autor Dátum 29. augusta 2016

Podobné články

Odporúčame

Copyright © DG PRO s.r.o. Všetky práva vyhradené. iSITA si vyhradzuje právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos tohto článku, jeho častí a zverejnených fotografií.
Zavrieť

Používaním tejto stránky súhlasíte s ukladaním cookies. Viac info tu...