Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.

Starnutie mozgu začína vo veku 39 rokov. 10 vedeckých metód, ktoré pomáhajú tento proces spomaliť

reklama:
žena
ženawww.gettyimages.com

Mozog je najdynamickejší orgán v ľudskom tele. Napríklad v prvých rokoch života môže detský mozog vytvoriť až 1 milión nových interneuronálnych spojení a vo veku 6 rokov sa objem mozgu štvornásobil, čo je asi 90 % mozgu dospelého. Do 35 rokov sa frontálny lalok stále vyvíja, táto oblasť mozgu je zodpovedná za plánovanie, sebakontrolu a ďalšie organizačné funkcie. Odborníci tvrdia, že starnutie začína vo veku 39 rokov. Od tohto veku mozog postupne zmenšuje svoj objem o 10%. Každý deň zomrie v mozgovej kôre asi 85 000 nervových buniek. Okrem poklesu hustoty šedej hmoty sa znižuje aj hustota hmoty bielej – nervových vlákien, ktoré sú zodpovedné za interakciu medzi hemisférami mozgu a rýchlosť spracovania informácií. V dôsledku toho klesá duševná aktivita. Niektorí odborníci sa domnievajú, že starnutie by malo byť vnímané ako forma choroby. Iní veria, že „program smrti“ je geneticky zakódovaný v ľuďoch a že mutácia v neurónoch a ďalších bunkách je prirodzeným zákonom generačnej zmeny. Jednoznačná odpoveď však v gerontológii zatiaľ neexistuje.

Ako môžeme udržať náš mozog svieži a živý v starobe? Tu je niekoľko spôsobov, ako môžete pomôcť:

  1. Zopakujte si náš jedálniček. Omega-3 mastné kyseliny (obsiahnuté napríklad v rybom tuku) preukázateľne zvyšujú hladinu glutatiónu, ktorý chráni nervové tkanivo a môže predchádzať Alzheimerovej chorobe. Zo zeleniny obsahujú významné množstvo omega-3 mastných kyselín špargľa a brokolica.
  2. Kofeínové nápoje prispievajú k vylučovaniu horčíka z tela. Tento stopový prvok pomáha predchádzať deštrukcii mozgových synapsií. Preto konzumácia doplnkov stravy s obsahom horčíka spomaľuje proces starnutia mozgu.
  3. Vysoká hladina luteínu v tele seniorov prispieva k udržaniu reakcií nervového systému. Najlepšími zdrojmi sú špenát, kapusta a avokádo.
  4. Aby sa melatonín v tele syntetizoval, je potrebný tryptofán. Táto aminokyselina sa nachádza v pohánke, fazuliach, orechoch, banánoch, harmančeku a valeriány lekárskej.
  5. Fyzické cvičenie je absolútne nevyhnutné, aby sa zabránilo degenerácii mozgu.
  6. Skúsenosti ukazujú, že ľudia, ktorí vedú dynamický životný štýl, majú potenciál zvýšiť intelektuálny potenciál svojho mozgu. Tanec je jedným z najoptimálnejších spôsobov, ako zachovať mladosť mozgu. Ide o to, že na rozdiel od behu alebo chôdze tanec neustále pracuje na mozgu, pretože zahŕňa rôzne pohyby, rytmy a melódie.
  7. Starší ľudia, ktorí žijú aktívnym spoločenským životom, napr. navštevujú rôzne krúžky, majú lepšiu pamäť a silnejší nervový systém. Neprestávajú sa rozvíjať, a to je v tomto veku nesmierne dôležité.
  8. Pozitívny prístup je typický pre väčšinu ľudí s dlhým životom a dobrou pamäťou.
  9. Antioxidanty a cvičenia výrazne pomáhajú spomaliť proces starnutia mozgu a „otužujú“ kognitívne funkcie.
  10. Priateľstvo a čas strávený s priateľmi tiež umožňujú spomaliť starnutie mozgu.
reklama:
Bezplatný email raz týždenne s novinkami z DRAN.sk:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov

Najčítanejšie za 24 hodín

Autor Dátum 29. novembra 2021

K téme

Copyright © DG PRO s.r.o., SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.