Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.

Spánková prokrastinácia ničí zdravie. Prestaňte ponocovať a stanovte si večierku

reklama:
nespavosť
nespavosťwww.gettyimages.com

Po celom dni sme radi, keď si večer sadneme a dáme si oddych. Lenže často to nekončí iba jedným dielom seriálu, spánok odďaľujeme až do neskorých nočných hodín. Tomuto počínaniu, ktoré vám môže pekne nabúrať zdravie, sa hovorí spánková prokrastinácia. Viete, ako jej odolať?

Spánková prokrastinácia je cesta do pekiel

Spánková prokrastinácia so sebou prirodzene prináša nedostatok spánku. Pokiaľ jej budete podliehať pravidelne, je to skôr cesta do pekiel. Či už si každý večer dávate oddych pri obľúbenom seriáli, popíjate víno alebo dokonca pracujete, rozhodne to nepreháňajte a choďte včas spať.

Držte sa toho, že každý deň by ste mali venovať spánku šesť až osem hodín. Choďte spať v rovnaký čas a v rovnakom čase tiež vstávajte. Pokúste sa nepodliehať spánkovej prokrastinácii, ktorá je nezdravým návykom. V opačnom prípade budete chronicky nevyspatí a váš spánkový deficit sa na vás nepriaznivo podpíše predovšetkým cez deň.

Čo sa deje s telom, keď má nedostatok spánku

Nedostatok spánku sa odráža na vašej fyzickej a psychickej kondícii. Ste unavení, malátni a nesústredení. Máte nízku výkonnosť aj efektivitu práce.
Robí vám problémy rýchlo a pohotovo reagovať (napríklad pri riadení auta). V prípade chronického nevyspania u seba zvyšujete riziko vzniku depresie a úzkostí, obezity, diabetu aj srdcových chorôb. Keď nespíte po dobu 24 hodín, vaše telo sa chová, ako by ste mali v krvi jedno promile alkoholu. Ak v noci spíte iba pár hodín a ste potom nevyspatí, je to podobné, ako by ste mali miernu virózu alebo ľahkú opicu.

Ako odolať spánkovej prokrastinácii

Ak ste zo svojho ponocovania cez deň unavení a vyplývajú vám z neho aj mnohé problémy odrážajúce sa vo vzťahoch, práci a zdraví, začnite svoju spánkovú prokrastináciu rázne riešiť. Prinášame vám niekoľko tipov, vďaka ktorým tomuto nezdravému návyku nabudúce odoláte.

  1. Ísť spať včas je predovšetkým o pevnej vôli. Pokiaľ pevnú vôľu nemáte, dohodnite sa s partnerom, aby vám v určitú hodinu povedal, nech idete spať. Ak partnera nemáte, nastavte si na danú hodinu aspoň budík.
  2. Ponocujete, pretože doháňate svoje pracovné resty, alebo dokonca upratujete domácnosť? Pokiaľ je to možné, začnite sa týmto činnostiam venovať o niečo skôr.
  3. Pokiaľ vám naozaj niečo pracovne horí, bežte radšej večer včas spať a ráno zase veľmi skoro vstaňte. Ráno vám pôjde práca rýchlejšie od ruky, bude vám to skvele myslieť a danú úlohu splníte v oveľa kratšom časovom úseku.
  4. Zásadne večer nekontrolujte e-mail ani nechoďte na sociálne siete, ktoré vás dokážu neuveriteľne rýchlo okradnúť o drahocenný čas.
  5. Spánkovú prokrastináciu porazíte aj tak, keď večer vypojíte internet a vypnete televíziu. Práve tieto dve technológie podporujú ponocovanie najviac.
reklama:
Bezplatný email raz týždenne s novinkami z DRAN.sk:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov

Najčítanejšie za 24 hodín

Autor Dátum 1. augusta 2022

K téme

Copyright © DG PRO s.r.o., SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.