Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.

Poznáte skvelé účinky maku na naše zdravie?

reklama:

Mak je malý, ale často opomínaný prírodný liek.

Mak
www.gettyimages.com

Malé olejnaté semienka maku sú plné vitamínov, minerálov a prospešných látok, ktoré majú úžasný vplyv na naše zdravie.

Dobrý zdroj vlákniny

Vonkajšia šupka maku je výborným zdrojom vlákniny . Zo 100 gramov šupiek zo surového makového semena môžete získať 19,5 gramov vlákniny, čo je 51% odporúčanej dennej dávky . Veľké percento vlákniny obsiahnuté v maku sa pomaly metabolizuje, čo pomáha absorbovať vodu do tráviaceho traktu. To vám môže pomôcť proti zápche a zároveň si udržíte pocit plnosti dlhšiu dobu. Vláknina v maku môže tiež znižovať hladinu zlého cholesterolu v krvi väzbou žlčových solí, čo znižuje ich opätovnú absorpciu v hrubom čreve.

Zdroj minerálov

Mak je plný vápnika, fosforu, železa a zinku. Len jedna čajová lyžička olejnatých semien obsahuje 4% odporúčanej dennej dávky fosforu a vápnika . V tejto kombinácii sú tieto dva minerály ideálne k budovaniu kostí. Dospelí ich potrebujú pravidelne, aby sa vyhli osteoporóze. Mak je tiež dobrým zdrojom železa, ktoré v tele prenáša kyslík a vytvára bielkoviny a neurotransmitery. Jedna lyžička maku poskytne 4% odporúčanej dennej dávky železa mužom a 2% ženám. Zinok je dôležitý minerál, ktorý podporuje štruktúru bielkovín a tvorbu nových buniek. Tento minerál podporuje imunitný systém a neurologický vývoj. Jedna čajová lyžička maku dodá 2% odporúčanej dennej dávky zinku mužom a 3% ženám. Makové semienka sú tiež skvelým zdrojom medi, ktorý telu pomáha produkovať červené krvinky. Na druhej strane udržiava väzivového tkaniva silné a môže pomôcť posilniť kosti. Jedna polievková lyžica maku obsahuje 140 mikrogramov medi, čo je zhruba 10-15% odporúčanej dennej dávky .

Obsahujú celý rad vitamínov B-komplexu, vrátane tiamínu, pyridoxínu, niacínu, kyseliny pantoténovej, riboflavínu a kyseliny listovej . Vitamíny skupiny B sú nesmierne dôležité počas procesu metabolizmu, najmä pri metabolizácii tuku a sacharidov. Ale vzhľadom k tomu, že maku nezjete viac než pár lyžíc za deň, nebude to dostatočné množstvo. Tiamín je rozpustný vo vode. Pomáha bunkám vyrábať energiu zo sacharidov a napomáha správnemu fungovaniu srdca, svalov a nervového systému. Primeraný príjem pyridoxínu pomáha premeniť potraviny na glukózu, ktorá produkuje energiu a kontroluje hladiny homocysteínu v krvi. Homocysteín je aminokyselina, ktorá môže byť vo veľkom množstve spojená so srdcovým ochorením. kyselina pantoténová pomáha vášmu telu správne užívať sacharidy, bielkoviny a lipidy, aby zlepšila zdravie pokožky. Riboflavín je rozpustný vo vode a neukladá sa v tele, čo znamená, že je potrebné ho dopĺňať každý deň. Spolupracuje s ostatnými vitamínmi skupiny B , ktoré pomáhajú produkovať červené krvinky a uvoľňujú energiu zo sacharidov.

Znižuje zlý cholesterol

Makové semená obsahujú mastné kyseliny a esenciálne prchavé oleje. Sú obzvlášť bohaté na kyseliny olejové a linolové , čo sú veľmi zdravé mastné kyseliny. Ukázalo sa, že kyselina olejová zvyšuje výdavky na energiu a spoločne s diétnou vlákninou pomáha znižovať zlý cholesterol a zvyšovať ten dobrý. Kyselina linolová je esenciálna mastná kyselina, ktorá zlepšuje zdravie vlasov a má hojivé účinky.

Pre zdravé nervy a proti nespavosti

Mak má prírodný zásobu alkaloidov, ktoré poskytujú prirodzený upokojujúci účinok , ktorý môže zmierniť nervové poruchy a nespavosť . Mak obsahuje veľké množstvo horčíka, ktorý je spojený s lepšou kvalitou spánku , jeho dĺžkou a pokojom. Mak napomáha regulovať metabolizmus, čo tiež podporuje spánok. Teplé mlieko s makom a medom je skvelým prostriedkom, ktorý vám pomôže uvoľniť sa a pripraviť sa na spánok.

 Prevencia proti chorobám

Chemické zlúčeniny v maku majú antioxidačné vlastnosti , ktoré zabraňujú chorobám. Štúdie naznačujú, že strava bohatá na mononenasýtené mastné kyseliny, ako je práve kyselina olejová, môžu pomôcť predchádzať ochoreniam koronárnych artérii, mŕtvici alebo rakovine.

Proti ekzému a zápalu

Mak je účinný pri liečbe ekzému kvôli vysokému obsahu kyseliny linolenovej. Maková semienka namočená vo vode alebo mlieku rozmixujte spolu s limetkovou šťavou. Hladkú pastu aplikujte na kožu postihnutú ekzémom . Zabráni pocitu pálenia a svrbenia . Pôsobí tiež ako účinný liek proti bolesti vďaka tomu, že zmierňuje bolesť, ktorú spôsobuje zápal kože.

Skvelý hydratačný prostriedok

Pasta z maku pôsobí ako výborný zvlhčujúci prostriedok , ktorý vám zaistí hladkú a mäkkú pokožku. Jediné, čo musíte urobiť, je zomlieť mak a pridať k nemu mlieko. Ak máte suchú pokožku, tak i med. Hladkú pastu rozotrite po celej tvári. Nechajte pôsobiť 10 minút a umyte. Masku používajte raz týždenne.

Zdravý peeling

Dobrý peeling na tvár si môžete vytvoriť zmiešaním 2 lyžičiek maku s tvarohom. Opatrne namažte krk a tvár a jemnými pohybmi masírujte 10 minút. Potom umyte vlažnou vodou. Pleť bude jasná a bude krásne žiariť.

Prípravok proti lupinám

Lupiny sú bežným problémom, ktorý ak sa nelieči, môže viesť k vypadávaniu vlasov . Masku na vlasy proti lupinám si vytvoríte zmiešaním namočeného maku, tvarohu a lyžičky bieleho korenia. Votrite do vlasov a nechajte pol hodiny pôsobiť. Pravidelné používanie tejto masky výrazne zníži výskyt lupín

Stimuluje rast vlasov

Ak chcete, aby vám rástli vlasy, zmiešajte namočený mak s kokosovým mliekom a nadrobno nasekanou cibuľou. Masku aplikujte na pokožku hlavy a nechajte pôsobiť asi hodinu. Opláchnite vodou a šampónom. Pravidelné používanie povzbudí rast vlasov .

reklama:
Bezplatný email raz týždenne s novinkami z DRAN.sk:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov

Najčítanejšie za 24 hodín

Autor Dátum 24. februára 2021

K téme

Copyright © DG PRO s.r.o., SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.