Pitie kávy udržuje zdravé srdce a pomáha prežiť infarkt.

2 / 3
Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.

Pitie kávy udržuje zdravé srdce a pomáha prežiť infarkt.

reklama:

Kofeín a p27 v akcii

Séria experimentov s kultúrami srdcových buniek a s myšami ukázala, že p27 je nevyhnutný pre správnu funkciu mitochondrií a jeho zvýšená koncentrácia v mitochondriách zlepšuje bunkové dýchanie. Správne fungujúca mitochondria je nevyhnutná pre všetky bunky, ale hlavne pre svalové bunky vrátane buniek srdcového svalu. Starnutie je mimo iného spojené so zhoršujúcou sa bunkovou respiráciou.

A ako spolu teda súvisí p27 a kofeín? Kofeín zvyšuje presúvanie p27 do mitochondrií, a zlepšuje tak ich funkcie. U myších seniorov viedlo podávanie kofeínu vo vode po desať dní na zlepšenie bunkového dýchania srdcového svalu na úroveň dospelých  myší. Pravidelné pitie kávy teda pomáha udržať mladé srdce.

Ďalším skúmaným stavom bol infarkt. Skupina myší dostávala stravu vyvolávajúcu obezitu a cukrovku. Polovica myší potom dostávala na pitie vodu s kofeínom a druhá polovica len čistú vodu. U myší z oboch skupín vedci vyvolali infarkt. Všetky myši aj tie, ktoré infarkt prežili, potom boli obetované pre vedu. Myši, ktoré pili kávu, mali menší rozsah poranenia srdcového svalu a infarkt sa im hojil rýchlejšie. Výskumníci odporúčajú pitie kávy ako vhodným preventívnym opatrením u obéznych ľudí, ktorí majú zvýšené riziko infarktu.

Koľko by sme ale mali kávy vypiť, aby sme si udržali mladé srdce? Koncentrácia kofeínu v bunkách s pozitívnym efektom možno podľa výskumníkov dosiahnuť vypitím štyroch šálok denne. Tu je bohužiaľ potrebné dodať, že vedecké práce uvádza iba počet šálok kávy bez špecifikácie množstva kofeínu. Ani európska štúdia, ktorá pracovala s dátami pacientov z desiatich krajín a ktorá zbierala aj dáta o typoch kávy, neuvádza koncentrácie kofeínu. Avšak európska štúdia rozlišovala kávu s kofeínom a bez.

Prekvapivo sa ukázalo, že pozitívny vplyv na zdravie má aj káva bez kofeínu. Okrem vyššie popísaného pozitívneho vplyvu kofeínu na bunkovú respiráciu, tak pravdepodobne majú pozitívny vplyv na zdravie i ďalšie zložky kávy. Vyznenie väčšiny posledných štúdií je nasledovné: Pokojne si doprajete aj niekoľko káv denne, ak nie ste náhodou tehotná alebo dojčiaca žena.

káva
gettyimages.com
reklama:
Male hands holding brown roasted coffee beans

K téme

Najčítanejšie za 24 hodín

Najčítanejšie za 24 hodín

Autor Dátum 10. októbra 2019

K téme

Copyright © DG PRO s.r.o., SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.