Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.

Nespavosť si často spôsobujeme sami. Alkoholom, kofeínom, alebo aktivitou pred spaním.

reklama:
nespavosťwww.gettyimages.com

Nedostatkom spánku trpí vskutku veľa ľudí a to aj napriek tomu, že zvyšuje riziko zdravotných problémov. Spravidla sa nedostatok odrazí na všetkom – na našej nálade, poklesu výkonnosti, nadváhy až po poškodení krátkodobej a dlhodobej pamäte. Preto sa odporúča problémom so spánkom venovať patričnú pozornosť. No a namiesto požívania radu liekov na spanie Vám prinášame zopár trikov, vďaka ktorým sa ráno zobudíte oddýchnutí a svieži.

Zlá teplota v miestnosti

Toto je vskutku častý problém! Vieme síce, že je príjemné zaspávať v teplej izbe, a to najmä vtedy, ak sú vonkajšie teploty hlboko pod nulou. Pravdou však je, že ideálna teplota, pri ktorej by sme mali spať, je 15 až 23 stupňov. To už ale málokto dodržiava!

Cvičenie

Fyzická aktivita stimuluje nervový systém a nabudí človeka k ďalšej aktivite. Najmä preto je pre mnoho ľudí problémové ísť do posilňovne neskoro večer, pretože následne nemôžu zaspať. Oveľa lepšie je si preto zacvičiť najneskôr 3 hodiny pred spaním.

Nedostatok času

Možno sa budete čudovať, ale aby ste si dokonale oddýchli a Vaše telo sa stihlo plne zrelaxovať, Vám nepostačí pár hodín a už vôbec nie pravidelné dospávanie počas víkendov. Ideálne je preto chodiť do postele v približne rovnakom čase,  aby ste mali dostatok spánku a pravidelný režim. Záleží však aj na tom, ako skoro ráno potrebujete vstávať.

Svetlo

Je vedecky dokázané, že aj maličké svetlo z lampy či dokonca len blikajúce kontrolky na notebooku dokážu telo vyrušiť. Preto platí, že čím máte väčšiu tmu, tým lepšie sa Vám bude spať. Skúste preto pred spaním vypnúť všetky nepotrebné spotrebiče, ktoré by Vás mohli rušiť v priebehu noci.

Hluk

Rovnako, ako je to so svetlom, tak je to aj s hlukom. Ak máte suseda, ktorý v obývacej izbe pravidelne organizuje párty, alebo člena rodiny, ktorý skúša preraziť v hudobnom priemysle, odporúčame Vám použiť špunty do uší, prípadne si vytvoriť vlastný zdroj hluku. Nemyslíme to samozrejme tak, aby ste si urobili vlastnú diskotéku, ale niekedy dokážu proti nespavosti pomôcť zvuky dažďa či búrky. Nie nadarmo sa hovorí, že keď prší, spí sa najlepšie!

Využívanie postele k zlému účelu

Množstvo ľudí si z postele urobilo aj svoju malú pracovňu. Práca však v spálni nemá čo robiť! Spálňa by mala byť miestom pre relaxovanie a spánok.

Kofeín

Nie je žiadnym prekvapením, že káva spánku zabraňuje, veď si ju v práci sami často doprajeme práve za týmto účelom. Káva však nie je jediný zdroj kofeínu. Nájdete ho aj v čokoláde, čaji a niektorých ďalších produktoch, tak pozor!

Nútiť sa zaspať

Mnoho z nás ide do postele dúfajúc, že ​​spánok príde sám. To ale väčšinou neplatí. Ak ste nezaspali ani po 20 minútach, odporúčame prečítať si knihu, ale nie z tabletu, to by narobilo ešte väčšiu škodu. Ak nie ste fanúšikom kníh, potom môžete skúsiť akúkoľvek inú činnosť, pri ktorej dokážete relaxovať.

Alkohol

Hoci je pravda, že po pár pohárikoch zaspíte rýchlejšie, je tiež pravda.  Alkohol negatívne ovplyvňuje Váš REM spánok. V dôsledku toho sa budíte unavení a k tomu s poriadnou opicou. Pravidlom by malo byť, že žiadny alkohol aspoň 2 hodiny pred spaním.

Príliš veľa problémov v hlave

Toto môže byť obzvlášť náročná úloha, zvlášť vtedy, keď čelíte krízou  v práci, či v súkromí. Váš mozog tak nemá čas vypnúť a všetky problémy sa  riešia aj počas snahy zaspať. Mali by ste si preto nájsť spôsob, ako  mozog odbremeniť  od každodenných problémov nejakou činnosťou – napríklad menovať mená alebo krajiny, ktoré začínajú na to isté písmeno. Pokojne môžete počítať aj ovečky.

Nedostatok zvykov

Zvyky a Vaše osobné rituály, ktoré vykonávate pravidelne pred spánkom, Vám môžu časom spánok automaticky navodiť. Niekedy dokonca postačí umývanie zubov. Odporúčame tiež skúsiť pravidelnú sprchu, alebo vaňu, ale nie horúcou. Tá by Vám urýchlila metabolizmus, v dôsledku čoho by sa Vám len ťažko zaspávalo.

Zlá poloha

Pokúšať sa zaspať v nepohodlnej polohe je takmer nemožné. Či už sa teda túlite  k partnerovi, alebo chcete zaspať na chrbte, hoci Vám to nikdy pred tým nevyšlo, stresujete tým akurát svoje telo, vďaka čomu si neodpočiniete. Nájdite si preto polohu, v ktorej Vám je pohodlne a pokúste sa nezmeniť ju, kým nezaspíte.

reklama:
Bezplatný email raz týždenne s novinkami z DRAN.sk:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov

Najčítanejšie za 24 hodín

Autor Dátum 20. februára 2021

K téme

Copyright © DG PRO s.r.o., SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.