Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.

Nechcete tuk na bruchu a bokoch? Tak nejedzte týchto 8 potravín

reklama:
tuk na bruchu a bokoch
tuk na bruchu a bokochwww.gettyimages.com

Brušný tuk býva spojený so zvýšeným rizikom vzniku rôznych zdravotných ťažkostí. Najčastejšie ide o cukrovku, srdcové ochorenia, vysoký krvný tlak, mozgovú príhodu a dokonca aj niektoré typy rakoviny. Jesť zdravo však nestačí. Kľúčom k plochému brušku je kombinácia zdravej výživy a fyzickej aktivity. Keď už hovoríme o strave a dobre vieme, čo by sme mali jesť, bude dobré poznať aj kategórie jedál, ktorým by sme sa mali radšej vyhýbať. Možno budete musieť priniesť pár obetí, ktoré otrasú vašim každodenným jedálničkom, ale objavíte pritom aj zdravé alternatívy. To vás nielen povzbudí, ale prinesie i ďalšie nevyčísliteľné prínosy. Kategórie, ktorým sa venujeme v tomto článku zahŕňajú 8 jedál, ktoré sú považované za tie najhoršie pre naberanie brušného tuku. Niektoré sú očividnejšie, iné ani nie, ale všetky sú rovnakou hrozbou aj pre zvyšok tela.

1. Rafinované obilniny

Obilniny sú výborná vec a pravdupovediac aj potravinová pyramída tvrdí, že by mali tvoriť relatívne veľkú časť našej stravy. Dokážu znížiť riziko srdcových chorôb, podporujú zdravé trávenie a dokonca pomáhajú pri udržiavaní váhy. Ak však prijímate zlý typ obilnín, môžete pri snahe udržiavať si váhu dosiahnuť presný opak. Rafinované obilniny, ktoré nájdete v bielom chlebe, bielej ryži a rôznych potravinách, sú plné sacharidov. Podrobujú sa procesu rafinácie počas ktorého prichádzajú o veľkú časť svojej nutričnej hodnoty. Vy, ako konzument, sa potom cítite menej plní. Preorientovanie sa na celozrnné potraviny vám zaručí dlhší pocit nasýtenia a dostanete sa do stavu, kedy dochádza k znižovaniu brušného tuku.

2. Sladené nápoje

Toto sú tí tichí lotri zodpovední za nečakaný nárast tuku v našom tele. Ľudia totiž ani nečakajú, že tieto tekuté kalórie sa premenia na tuk. Sú to práve sladené nápoje, ktoré predstavujú hlavný problém s nadváhou. Harvardská škola verejného zdravia vo svojej štúdii zistila, že znepokojivé množstvo obéznych ľudí v Amerike sa doslova nalievalo sladenými nápojmi typu limonády či džúsy. Jedna fľaštička limonády obsahuje viac ako 200 kalórií, čo sa rovná jednému cheeseburgeru z fast foodu. Sladené nápoje zvyšujú aj riziko cukrovky a srdcových chorôb, takže si radšej svedomito vždy prečítajte etikety na nápojoch, ktoré si kupujete.

3. Hydrogenovaný rastlinný olej

Rovnako ako obilniny aj oleje predstavujú tuky, ktoré sú pre naše zdravie prospešné, ale iba vtedy, ak konzumujete ten správny druh. Hydrogenovaný rastlinný olej, čiže margarín, je plný trans tukov (alebo i transmastné kyseliny)  jediného typu tukov, ktoré nemajú absolútne žiadnu nutričnú hodnotu pre naše telo. Obaľujú potraviny kalóriami, ktoré náš žalúdok nevie spáliť a navyše zvyšujú hladinu cholesterolu. Olivový olej a tiež aj ostatné zdroje zdravých tukov sú pre vaše zdravie dobré vtedy, ak ich konzumujete v správnej miere. Ak beriete chudnutie a zbavovanie sa brušného tuku naozaj vážne, mali by ste trans tuky úplne vylúčiť.

4. Tučné živočíšne produkty

Ako už bolo spomenuté, zdravé tuky, ktoré získavame z prospešných olejov, orechov a rýb, sú pre naše zdravie veľmi prospešné. Na druhej strane sú trans tuky, ktorým by sme sa naopak mali vyhýbať. Okrem toho sú však aj ďalšie typy tukov, ktorým sa treba radšej vyhnúť. Aj napriek tomu, že saturované tuky z mäsa a mliečnych produktov majú vyššiu nutričnú hodnotu ako trans tuky, aj tie však dokážu výrazne prispieť k množstvu telesného tuku. Najbežnejším zdrojom týchto tukov sú kusy tučného mäsa, maslo, smotana a plnotučné mlieko. Kým saturované tuky sú bez pochýb súčasťou vyváženej stravy (bez ohľadu na to, čo sa vám snažia rôzni výživoví odborníci „nahovoriť), stačí nám veľmi malé množstvo na to, aby naše telo dostalo, čo potrebuje. Preto nie je nutné úplne ich vyradiť zo stravovania, ale určite by mal byť príjem týchto tukov obmedzený.

5. Vyprážané jedlá

Sú základom mestských veľtrhov aj reťazcov s rýchlym občerstvením. No iste už dobre viete, že vyprážané jedlá, aj keď sú chutné, si vyberajú svoju daň. Kým si vaše chuťové poháriky užívajú výbornú chuť, zvyšok tela naberá na tukoch, zvyšuje sa riziko obezity, mozgovej príhody, ba dokonca aj rakoviny. Nutričná hodnota týchto vo fritéze vymáčených jedál je veľmi nízka. Množstvo vitamínov je v nich minimálne a mikronutrienty sú nestabilné. Prekonanie túžby po vyprážaných šiškách a ich náhrada niečím zdravším by mohli byť prvým veľkým krokom za plochým bruškom.

6. Alkohol

Pravdepodobne jedna z najmenej očakávaných potravín na našom zozname je alkohol. Konzumácia nadmerného množstva alkoholu núti našu pečeň pracovať naplno. Počas neustálej snahy filtrovať všetky škodlivé látky telo môže zabúdať na spaľovanie tukov. Najväčšie zlo tu vzniká práve v spojitosti s už vyššie spomínanými sladenými nápojmi. Už aj jediný drink obsahuje veľké množstvo kalórií, často cukrov, ktoré sa rýchlo premieňajú na tuk. Rovnako tak sa popíjanie alkoholických nápojov často spája s nie práve najzdravšími jedlami. Desať pív, ktoré vedú ku kúpe pizze uprostred noci, určite nie je to pravé pre ploché brucho.

7. Cesto

Pečené dobroty, ako veľká narodeninová torta alebo vianočné koláčiky, dodávajú špeciálnym príležitostiam správny punc. Avšak čo sa týka výživovej hodnoty, len ťažko ich možno považovať za správnu voľbu. Sú fajn, ako drobné príležitostné potešenie, ale vysoký obsah cukru a tuku, spolu s nedostatkom proteínu, z nich robí pre naše telo veľkú tukovú bombu. Dokonca aj tyčinky, ktoré sa pýšia „zdravým vzhľadom“ sú plné cukru. Vždy si prečítajte etiketu pred tým, než sa rozhodnete niečo zjesť. Tiež sa snažte hľadať zdravšie možnosti, ktorými nahradiť koláče a sušienky. Napríklad, nič neprekoná taký grécky šalát. Chvíľu síce trvá oceniť jeho chuť pred chuťou koláčov, ale ak si raz zvyknete, nedáte na neho dopustiť.

8. Potraviny s vysokým obsahom soli

Slané výrobky sú pravdepodobne jedným z najhorších prispievateľov k nadbytočnému tuku, pretože sa nedajú merať v kalóriách. Sodík prevláda v mnohých obľúbených polotovaroch, pretože zlepšuje chuť a predlžuje životnosť potraviny. Zároveň však tiež prispieva k zaguľateniu vášho bruška. Keďže spôsobuje zadržiavanie vody, prehnaná konzumácia môže viesť k nafukovaniu a tiež môže spôsobiť nebezpečné výkyvy krvného tlaku. Až budete nabudúce v supermarkete, lepšie sa pozrite na etikety jednotlivých potravín a možno budete prekvapení, koľko soli sa v niektorých z nich nachádza.

Najlepším spôsobom, ako bojovať proti brušnému tuku, je vyhnúť sa jeho vzniku. Jediný overený spôsob ako to dosiahnuť je, že budete dbať na správnu stravu. Nesmiete tiež zabúdať na fyzickú aktivitu a vyhýbanie sa tým potravinám, ktoré snahu o ploché brucho sabotujú. Rôzne moderné spôsoby stravovania často zahŕňajú potraviny, ktoré podporujú tvorbu tukových zásob. Vo vás to potom zanecháva túžbu ich všetky spáliť. Nie je vôbec ťažké nájsť vhodné a zdravé alternatívy dopomáhajúce získať ploché bruško, o ktoré sa tak dlho snažíte.

reklama:
Bezplatný email raz týždenne s novinkami z DRAN.sk:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov

Najčítanejšie za 24 hodín

66041617_10214129279537987_1873331762327715840_n.jpg
Autor Dátum 3. októbra 2021

K téme

Copyright © DG PRO s.r.o., SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.