Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.

Máte nízky tlak? Pomôže vám zmena stravy aj pohyb

X7644y57zjs0zrs.jpg

V súvislosti s krvným tlakom často hovoríme o symptómoch a liečbe vysokého krvného tlaku. Mnoho ľudí ale trápi opačný problém. Ako úspešne bojovať proti hypotenzii?

X7644y57zjs0zrs.jpg

Únava, nevoľnosť, bolesti hlavy, rozmazané videnie, problémy so sústredením – to všetko sú príznaky nízkeho krvného tlaku. Dobrou správou je, že nízky tlak dokážeme v mnohých prípadoch zvýšiť aj úpravou stravy a nie je nutné užívať lieky. Niekedy však môžu byť za nízky tlak zodpovedné aj problémy so štítnou žľazou, ochorenia srdca, nedostatok vitamínov či tehotenstvo. Krvný tlak nedosahuje v priebehu dňa stále rovnaké hodnoty. Jeho výška závisí od časti dňa, užívaných liekov, zdravotného stavu, ale aj stresu. Ak je hypotenzia aj váš problém, možno vám pomôže niektorý z nasledujúcich tipov.

Dostatok pohybu

Pohyb je jedným z účinných spôsobov, ako rýchlo zvýšiť nízky tlak. Vhodnou fyzickou aktivitou je napríklad beh. Nepotrebujete k nemu žiadne špeciálne športové vybavenie, postačí vám len funkčné oblečenie a kvalitné bežecké tenisky. Ak chcete pri ich nákupe ušetriť, nezabudnite využiť Nike zľavový kód. Ak vás beh neláka, môžete vyskúšať turistiku. Blíži sa leto, ktoré je na to ako stvorené. Na Muziker.sk nájdete potrebnú výbavu na turistiku – od oblečenia, cez topánky, batohy, turistické palice až po kompletné vybavenie a príslušenstvo. Ak chcete nakupovať výhodnejšie, môžete pri nákupe využiť Muziker zľavový kód. Bojujte proti nízkemu tlaku aktívnym životným štýlom. Aj polhodina denne dokáže prispieť ku zlepšeniu hodnôt tlaku i celkového zdravotného stavu.

Pitný režim

Nedostatočný príjem tekutín je jedným z hlavných dôvodov nízkeho krvného tlaku. Ak sme dehydrovaní, dochádza v tele k elektrolytickej nerovnováhe, a tým pádom aj zníženiu tlaku. Počas dňa by sme mali vypiť dostatočné množstvo tekutín, ideálne čistej vody, minerálky alebo čaju. A nezabúdajte, že pri zvýšenej fyzickej námahe alebo vysokých teplotách je potrebné príjem tekutín značne navýšiť.

Strážte si hladinu vitamínov

Je vaša strava dostatočne pestrá? Nechýbajú vám niektoré vitamíny a minerály? Práve nedostatok vitamínu B12, kyseliny listovej, vitamínu C či železa sa často spájajú s hypotenziou. Odporúča sa vyvážená strava, ktorá bude obsahovať dostatočné množstvo draslíka, sodíka a vyššie spomínaných vitamínov.

Zvýšte príjem kofeínu

Kým ľudia s vysokým krvným tlakom sa musia káve vyhýbať, ľudia trpiaci hypotenziou si môžu kávu, prípadne iné zdroje kofeínu a teínu dopriať aj vo väčších množstvách. Týmto spôsobom dokážete jednoducho a bez liekov riešiť nepríjemné symptómy nízkeho krvného tlaku.

Pravidelná strava

Dajte si pozor na to, aby ste jedli pravidelne. Naplánujte si niekoľko menších jedál a rozložte ich rovnomerne počas celého dňa. Ak jete nárazovo a na vašom tanieri sa často objavujú ťažké jedlá, riskujete, že hodnoty vášho nízkeho tlaku budú ešte viac klesať. Váš jedálniček by nemal obsahovať príliš veľa sacharidov. Lekári takisto odporúčajú obmedziť príjem alkoholu.

Nebojte sa soli

Nízky krvný tlak je jednou z mála diagnóz, pri ktorej je možné mierne navýšiť príjem soli. Pacienti, ktorých trápi hypertenzia alebo problémy s obličkami, by mali byť pri solení opatrní, ale ľudia s nízkym tlakom potrebujú navýšiť príjem sodíka, a preto si môžu dopriať aj potraviny so zvýšeným množstvom soli, ako sú oriešky či syry. Ale samozrejme ani v tomto prípade to netreba preháňať.

Obmedzte prudké pohyby

Aj náhle a prudké vstávanie môže osobám s nízkym tlakom spôsobiť nepríjemnosti. Takisto si dajte pozor na dlhé státie. Neodporúča sa ani dvíhanie ťažkých predmetov. Čo robiť, ak potrebujete rýchlu úľavu od nepríjemných príznakov? Posaďte sa a dajte si hlavu medzi kolená. Takisto pomáhať prekrížiť si počas sedenia nohy.

Otužujte

Pri hypotenzii môže pomôcť aj pravidelné otužovanie. Začnite tak, že si pri sprchovaní budete postupne znižovať teplotu. Po určitom čase si budete môcť stanoviť aj náročnejšie ciele a dosahovať stále vyššie méty.

Bezplatný email raz týždenne s novinkami z DRAN.sk:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov

Najčítanejšie za 24 hodín

66041617_10214129279537987_1873331762327715840_n.jpg
Autor Dátum 6. júla 2021

K téme

Copyright © DG PRO s.r.o., SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.