Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
reklama:

Dôležité potraviny, ktoré bojujú so zápalmi

reklama:

Zápal je súčasťou imunitnej reakcie tela a bez neho sa telo nemôže vyliečiť.

Bohužiaľ až 90% degeneratívnych chorôb, ako je napríklad reumatoidná artritída a väčšina srdcových chorôb vzniká zo zápalov.

Zápalom je prisudzovaná aj spojitosť s obezitou, tvorbou cýst, astmou, artérioskleróza, cirhózou, metabolickým syndrómom, nezáujmom o sex, osteoporózou, depresiami, rakovinou a mnohými ďalšími civilizačnými chorobami, pri ktorých zhoršujú ich priebeh.

Nevhodná strava, ako je napríklad konzumácia potravín bohatých na cukry a nasýtené tuky, zvýšená konzumácia červeného mäsa a údenín, užívanie drog a celkové prekyslenie organizmu, napomáhajú tvorbe zápalov a spôsobujú prehnanú reakciu imunitného systému, čo vedie k bolesti kĺbov, vyčerpanosti a poškodeniu ciev.

Dreamstimeextrasmall_40613410.jpg

Na zápale má veľký podiel aj vysoká hladina voľných radikálov, ktoré poškodzujú bunky a spôsobujú predčasné starnutie, preto je nutné do stravy zaradiť antioxidanty (farebné ovocie, hrozno, arónie, kvalitné červené víno, zelený čaj, hloh, koriander, všetky rastliny obsahujúce veľa chlorofylu …). Dobrým ukazovateľom existencie zápalov v tele je faktor CRP v rozbore krvi. Zakaždým, keď je tento faktor zvýšený, by sme mali začať protizápalové opatrenia. Okrem špecifických potravín potláčajúcich zápaly, je nutné ihneď nasadiť prírodné antibiotiká , ako sú napríklad: cesnak ,cibuľa, kurkuma, kari, zázvor, škorica, esenciálne oleje z oregana, tymianu, bazalky, extrakt z grapefruitových jadier ,Echinacea a ďalšie..

Jointpain.jpg

Potraviny potláčajúce zápaly:

Ryby
Losos, makrela, tuniak, sleď či sardinky, obsahujú omega-3 mastné kyseliny, ktoré pôsobia proti zápalom. Rybu by ste mali zaradiť do jedálnička niekoľkokrát týždenne. Ak nemáte radi ryby, môžete užívať doplnky stravy obsahujúce omega-3 kyseliny.  Čo sa týka rýb, vyberajte si také, ktoré nie sú z veľkochovov (supermarketov), zafarbené a kŕmené antibiotikami, ale skôr divoké a čerstvé (Makro).

Celozrnné potraviny

Konzumácia celých zŕn, na rozdiel od spracovaných potravín ako je biely chlieb, cereálie, biela ryža alebo cestoviny, je proti zápalom vhodná. Zrná obsahujú veľa vlákniny, ktorá redukuje množstvo C-reaktívneho proteínu, ktorý poukazuje na zápal. Je dôležité, aby v celozrnných produktoch nebol pridaný cukor. Pri zápale je najvhodnejšie konzumovať celozrnné potraviny bezlepkové, ako je napríklad, celozrnná ryža, quinoa, amarant, pohánka, proso…

Listová zelenina
Omega 3.jpg

Vitamín E hrá kľúčovú úlohu v ochrane pred protizápalovými molekulami zvanými cytokíny. Jedným z najlepších zdrojov vitamínu E je listová zelenina – špenát, kel, brokolica, kapusta a mnoho ďalších. Kyselina listová a vitamín B zlepšujú činnosť mozgu, pamäť, koncentráciu a spánok. Je tradičným prostriedkom na povzbudenie, trávenie a činnosť pečene a má upokojujúce účinky. Listová a hlúbová zelenina obsahuje celý rad vitamínov a minerálov (vápnik, železo) a ďalšie fytochemikálie, ktoré posilňujú imunitný systém a vyživujú orgány.

 Orechy

Sú ďalším zdrojom veľmi prospešných olejov. Obzvlášť mandle sú bohaté na vlákninu, vápnik a vitamín E. Vlašské orechy obsahujú alfa-linolénovej kyseliny – typ omega-3 kyseliny, sú bohatým zdrojom draslíka, magnézia, zinku, medi, selénu a kyseliny listovej. Upokojujú a majú pozitívny vplyv na mozog. Jadrá orechov dlhodobo skladované po vylúpaní strácajú veľa výživných vlastností. Ak nemáte vlašské orechy vlastné, kupujte ich radšej celé a lúpajte až krátko pred konzumáciou. Orechy obsahujú veľa antioxidantov, ktoré urýchľujú liečbu a regeneráciu. Rovnako ako ryby a listová zelenina sú orechy súčasťou stredomorského jedálnička, ktorý už po šiestich týždňoch môže utlmiť všetky zápaly v tele.

 Sója

Niekoľko štúdií ukazuje, že izoflavóny, ktoré sója obsahuje, znižujú množstvo C-reaktívneho proteínu a zápalov u žien. Namiesto priemyselne spracovanej sóje, ktorá obsahuje rôzne aditíva, dajte prednosť sójovému mlieku alebo tofu.

Kvalitné mliečne výrobky

Mliečne výrobky sú niekedy považované za spúšťače zápalov, pretože niektorí ľudia majú alergiu alebo intoleranciu na kazeín – proteín, ktorý je v mlieku obsiahnutý. Kvalitné mliečne výrobky sú však dôležitými zdrojmi nutrientov. Napríklad živý jogurt obsahuje probiotiká, ktoré znižujú pravdepodobnosť zápalu čriev. Jogurt a zbierané mlieko obsahujú vápnik a vitamín D, ktorý podporuje imunitu. Vyberajte si bio domáce produkty zo spoľahlivých zdrojov a nebudete sa musieť báť, ak nie ste alergickí, občas mliečne výrobky do svojej stravy zaradiť.

Mousse 1198x8001.jpg

Paprika

Farebné papriky, paradajky, tekvica a listová zelenina obsahujú vysoké množstvo vitamínov a menej škrobu. Farebné papriky a kapie sú veľkým pomocníkom, rovnako ako napr. Čili, ktoré obsahujú kapsaicín, látku používanú v mastiach, ktoré znižujú bolesť a zápaly. Avšak u niektorých ľudí s reumatoidnou artritídou spôsobujú papriky zhoršenie zápalu. Sú bohaté na vitamín C, ktorý neutralizuje voľné radikály a posilňuje obranyschopnosť organizmu a betakarotén, ktorý posilňuje bunky a brzdí proces starnutia.

Paradajky

Pôsobia protizápalovo,  obsahujú lykopén, ktorý potláča zápaly. Varená paradajka obsahuje dokonca viac lykopénu ako surová. Tiež paradajková šťava je veľmi prospešná. Ďalej povzbudzujú apetít a zažívanie, brzdia rast choroboplodných baktérií v črevách, znižujú krvný tlak, slúžia ako odvodňovacie prostriedky. Paradajky obsahujú antioxidanty, množstvo vitamínu E, vitamín C a betakarotén.

Červená repa

Červená repa a jej šťava redukujú zápaly a pôsobí priaznivo proti rakovine a chorobám srdca vďaka obsahu vlákniny, vitamínu C a farbivu batalain. Tiež zmierňuje infekciu dýchacích ciest, reguluje krvný obeh, predchádza zápche, lieči ekzémy a posilňuje vlasy. Varená obsahuje rozpustné vlákniny, ktoré znižujú hladinu cholesterolu. Je súčasťou diét pri ochoreniach pečene a ateroskleróze. Obsahuje vitamíny skupiny B, vzácne minerálne a lipotropné látky. Obsahuje jód, kobalt a odporúča sa pri odtučňovacích kúrach, ochoreniach pečene a obličiek. Je výživná, posilňuje organizmus, pomáha pri liečbe chrípky a prechladnutia

 Zázvor a kurkuma

Tieto korenia majú preukázateľne protizápalové účinky. Kurkuma pomáha vypnúť proteín NF-ĸB (NF-kappaB), ktorý reguluje imunitný systém a spúšťa proces zápalu. Zázvor potláča najmä zápaly čriev, je klasickým liečebným prostriedkom pri nádche, chrípke a kašli, pomáha vylučovať hlieny a posilňuje žalúdok. Horúci zázvorový čaj pomáha pri zimnici, obklady prinášajú úľavu pri zápale prínosových dutín, pri zápale priedušiek a pri iných pľúcnych ťažkostiach.

Cesnak

Povzbudzuje imunitné bunky k rýchlejšiemu deleniu a väčšej aktivite. Má protibakteriálne účinky a už dávno sa využíva ako liek proti nádche, pri zápale hrdla, kašli a dýchacích ťažkostiach. Napomáha vykašliavaniu, znižuje hladinu cholesterolu v krvi, podporuje voľný prietok krvi, znižuje vysoký krvný tlak, znižuje hladinu cukru v krvi a má vysoký obsah vitamínu A, B1, B2 a C.

Garlic3.jpg

Cibuľa

Obsahuje quercetin a alicín, ktoré sa štiepia na kyselinu sulfónovú. Tá znižuje množstvo voľných radikálov, riziko arteriosklerózy a trombózy a posilňuje imunitný systém. Éterické oleje brzdia zápalové procesy a uvoľňujú hlien. Len červené a žlté odrody obsahujú zlúčeniny, ktoré znižujú riziko vzniku nádorových ochorení a majú protizápalové účinky. Švajčiarski vedci zistili, že je výbornou prevenciou proti osteoporóze. Obsahuje veľa zinku potrebného na stavbu kostí, vitamíny B, C, A aj E.

Olivový olej

Oleocanthal, ktorý olivový olej obsahuje, má podobné účinky ako cesnak alebo lieky typu Ibuprofen. Používajte kvalitný, za studena lisovaný extra-panenský olej.

Bobule

Vďaka obsahu anthokyanov a antioxidantov konzumácia bobúľ pôsobí proti zápalom. Štúdie preukázali, že extrakt z červených ríbezlí je účinný proti artritíde, čučoriedky pôsobia proti zápalu čreva a ulceróznej kolitíde (chronické ochorenie črevnej sliznice). Ďalším ovocím, kde sú anthokyany obsiahnuté sú napríklad grapefruity, brusnice, maliny, hrozno (hrozienka namočené vo vode) alebo slivky.

Čerešne

Obsahujú zo všetkých potravín najviac protizápalových látok. Atlétom pomáha šťava z čerešní zredukovať množstvo liekov utišujúcich bolesť a zápaly. Experti odporúčajú piť hrnček čerešňovej šťavy denne. Obsahujú vitamín C a draslík. Ten pomáha udržiavať zdravú pokožku a pravidelný rytmus srdca. Pôsobia preventívne proti dne, odvádzajú z tela toxické látky a čistia obličky. Majú močopudné účinky a pomáhajú prečistiť organizmus. Nachádza sa v nich kyselina kremičitá, ktorá blahodárne pôsobí na spevnenie väzív. Mimo toho obsahujú aj fosfor, ktorý upokojuje nervovú sústavu. Čerešňové listy sa pridávajú aj do čajových zmesí pre ich močopudné účinky. Kúpeľ v odvare zmierňuje bolesti kĺbov pri reumatizme.

2746274445.jpg

reklama:
reklama:
reklama:

Najčítanejšie za 24 hodín

Autor Dátum 6. júna 2016

Podobné články

Odporúčame

Copyright © DG PRO s.r.o. Všetky práva vyhradené. iSITA si vyhradzuje právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos tohto článku, jeho častí a zverejnených fotografií.
Zavrieť

Používaním tejto stránky súhlasíte s ukladaním cookies. Viac info tu...