Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.

Dodržujte týchto 10 pravidiel a zlepšíte si pamäť!

reklama:

Zdá sa vám, že už si nie ste schopní zapamätať toľko, čo predtým?
Je dokázané, že s pribúdajúcim vekom pamäť slabne.
No vieme aj to, že s pamäťou je to ako so svalmi.
Je potrebné ju posilňovať a udržiavať v kondícii, inak ochabne a zlenivie.

Muscle memory.jpg

Jedine precvičovaním a trénovaním pamäti môžeme predísť alebo oddialiť prípadné ochorenie v neskoršom veku.
Ako a čím pamäť účinne a efektívne posilňovať?

1. Pravidelný pohyb

Nemusíte hneď začať holdovať vrcholovému športu, stačí napríklad pol hodiny rýchlej chôdze denne alebo niekoľkokrát do týždňa. Zabudnite na výťah a choďte po schodoch. Vhodné je mierne posilňovanie aj dlhšie prechádzky.

Running.jpeg

2. Zdravší jedálniček

Stavte na dostatok ovocia a zeleniny, skúste celozrnné pečivo, obmedzte údeniny, cukor a tuky. Nefajčite, obmedzte pitie kávy a sladených nápojov . Skúste ich nahradiť ovocnými a zeleninovými šťavami, občas si dajte bylinkový čaj a pite dostatok vody.

Zdrava strava potrava srdce clanokw.jpg

3. Každodenné aktivita a styk s priateľmi

Nezostávajte sami doma, choďte do spoločnosti. Udržujte kontakt a dobré vzťahy so susedmi, zapíšte sa napríklad do vzdelávacích kurzov pre seniorov, zúčastniť sa môžete aj špeciálnych akcií určených na precvičovanie  pamäte .

4. Lúštenie krížoviek

Čítanie a lúštenie krížoviek patrí k najlepším spôsobom pravidelného precvičovania pamäti. Ak vás tieto činnosti vyložene bavia, máte vyhraté! Rovnako tak môžete vziať do ruky slovník a pokúsiť sa zapamätať si každý deň niekoľko nových cudzích slov.

150037049641840900.jpg

5. Vyhýbajte sa nadmernému stresu

Snažte sa menej rozčuľovať a dostávať sa do psychicky vypätejších situácií. Nájdite si nového koníčka. Stresu vás zaručene zbaví práca na záhrade, maľovanie, práca s keramikou a iné.

Stres kapak.jpg

6. Obmedzte cigarety a alkohol

Snažiť sa obmedziť či prestať fajčiť by malo byť samozrejmé, aj keď toto bohužiaľ nepatrí k tým najmenej obtiažnym výzvam. Alkohol si môžete dopriať príležitostne a striedmo.

Be9de6a7d8_89005747_o2.jpg

7. Lieky na spanie- pozor na ne

Pri pravidelnom a dlhodobom užívaní môžu viesť k zhoršeniu pamäti a ďalších mozgových funkcií. Rozhodne po nich teda nesiahajte príliš často a vždy radšej po konzultácii s lekárom.

8. Jedzte ryby!

Látky obsiahnuté v rybom mäse a morských plodoch (omega-3 mastné kyseliny), pomáhajú ochrániť mozog pred starnutím a chorobami, ktoré ich sprevádza. Tieto látky sa dajú len ťažko získať z iných potravín. Ryby by preto určite nemali chýbať vo vašom jedálničku, ak sa cítite ohrození práve zhoršovaním pamäti.

374142 1.jpg

9. Potravinové doplnky a lieky pre zlepšenie pamäti

O tejto možnosti sa poraďte so svojím lekárom. Potravinové doplnky nekupujte bez odborného odporúčania. U liekov sú známe vedľajšie účinky.

Photo_1433093833773_10e0c78a401b_1_650x410.jpg

10. Strážte si hmotnosť a krvný tlak

Podľa niektorých štúdií má na činnosť mozgu a pamäťové funkcie vplyv aj obezita a vysoký krvný tlak . Vyššie riziko vzniku pamäťových porúch tak podľa nich hrozí napríklad ľuďom s hodnotou BMI okolo tridsať.

T4l71naetamk92ode7cr0gmeranie tlaku.jpg

reklama:
Bezplatný email raz týždenne s novinkami z DRAN.sk:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov

Najčítanejšie za 24 hodín

Autor Dátum 13. marca 2018

Podobné články

Odporúčame

Copyright © DG PRO s.r.o., SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.
Zavrieť

Web obsahuje cookies. Prevádzkovateľ webu nezbiera žiadne osobné údaje, ak nie ste registrovaný. Web obsahuje prvky tretích strán. Viac k: Ochrana osobných údajov a cookies