Čašník opísal, ako okráda zákazníkov v Bratislave

Zdieľať
čašník
čašník Foto: www.shutterstock.com

Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že obdobie, keď čašníci využívali rôzne nečestné praktiky na obohatenie sa, je už minulosťou. Majitelia reštaurácií dnes kladú dôraz na poctivosť personálu a hostia sú obozretnejší. Realita však ukazuje, že niektorí čašníci stále nachádzajú spôsoby, ako si nelegálne privyrobiť, pričom ich metódy sú čoraz sofistikovanejšie a ťažšie odhaliteľné.

Schopnosť odhadnúť zákazníka

Podľa bratislavského čašníka Martina je kľúčom k úspechu schopnosť správne odhadnúť zákazníka. Po určitom čase praxe dokáže čašník rozpoznať, pri kom je bezpečné použiť nečestné praktiky a pri kom nie. Napríklad zákazníci, ktorí si dôkladne prezerajú jedálny lístok a venujú pozornosť detailom, sú považovaní za rizikových. U takýchto hostí je lepšie vyhnúť sa akýmkoľvek trikom, aby sa predišlo zbytočným diskusiám a komplikáciám.

Naopak, hostia, ktorí pôsobia sebavedomo, radi sa predvádzajú pred spoločnosťou alebo dávajú najavo, že peniaze pre nich nie sú problém, sú ideálnymi cieľmi. Práve na takýchto zákazníkov sú zamerané metódy, ktoré umožňujú čašníkom nepozorovane si privyrobiť.

Manipulácia s účtom

Jednou z najčastejších praktík je manipulácia s cenami na účte. Ak si napríklad zákazník objedná nápoj v hodnote približne 8,16 €, čašník mu ho môže naúčtovať za asi 40,82 €. Pri dvoch takýchto nápojoch to predstavuje neoprávnený zisk približne 65,31 €. Mnohí hostia si takýto rozdiel vôbec nevšimnú, najmä ak sú zaujatí spoločnosťou alebo atmosférou podniku.

Ak si však zákazník všimne nezrovnalosť a upozorní na ňu, čašník má pripravenú stratégiu. Okamžite sa ospravedlní, prizná chybu a ponúkne malú kompenzáciu, napríklad bezplatný nápoj alebo dezert. Náklady na túto kompenzáciu znáša majiteľ reštaurácie, takže čašník neprichádza o nič. Týmto prístupom sa väčšina hostí uspokojí a nepodáva ďalšie sťažnosti.

Využitie skupinových akcií

Ešte väčšie príležitosti na nečestný zárobok sa naskytujú pri obsluhe väčších skupín. Pri skupinových oslavách alebo firemných večierkoch je bežné, že hostia požiadajú obsluhu, aby ich upozornila, keď útrata dosiahne určitú sumu, napríklad približne 408,16 €. Skúsený čašník však môže skupinu informovať o dosiahnutí tohto limitu už pri útrate asi 326,53 €. V ruchu a zábave si hostia často nevšimnú, že skutočná útrata je nižšia, a súhlasia s pokračovaním v objednávaní. Týmto spôsobom si čašník môže prilepšiť o značné sumy bez toho, aby to niekto spozoroval.

Ako sa chrániť pred podvodmi

Aj keď moderné technológie a zvýšená pozornosť hostí znížili riziko podvodov v reštauráciách, stále je dôležité byť ostražitý. Zákazníci by mali venovať pozornosť svojim účtom a v prípade akýchkoľvek pochybností požiadať o vysvetlenie. Najmä pri väčších útratách je vhodné mať prehľad o objednaných položkách a ich cenách.

Tieto praktiky poukazujú na to, že nečestnosť v niektorých profesiách stále pretrváva. Preto je dôležité vyberať si overené podniky a dôkladne kontrolovať účty, aby sa predišlo nepríjemným prekvapeniam.

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom

Odporúčané