Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.

Čarovný vitamín, ktorý pomôže s depresiou aj imunitou

reklama:
Fb 1.jpg

Vitamín D je známy ako vitamín, ktorý telo najlepšie získava zo slniečka. Jeho nedostatok môže spôsobiť krehkosť kostí, depresie, úzkosti a znižuje imunitu. Podľa najnovších vedeckých poznatkov je vitamínov D niekoľko druhov, pre človeka a využiteľnosť je však dôležitý stále ten jeden jediný – presnejšie teda – vitamín D3.

Slniečko ako najlepší zdroj

Čas, ktorý má človek stráviť na slniečku, sa podľa rôznych zdrojov líšia. Rolu hrá fakt, aký je typ našej kože, každý z nás má rôznu vstrebateľnosť. Vitamín D sa vytvára v hlbších vrstvách pokožky po jej vystavenie slnku.

Ak však chceme nejaké čísla – spoľahlivá je polhodinka na slniečku aspoň trikrát týždenne.

Myslíte, že ten, kto sa dobre opaľuje, ľudia s tmavou kožou, alebo dokonca černosi, nemajú s nedostatkom vitamínu D problém? Naopak, ukázalo sa, že problém majú úplne rovnaký, pretože ich koža je odolnejšia a naopak, ich telá vstrebávajú vitamín D horšie.

Vitamín živočíšneho pôvodu

Moc nepoteším vegánov, pretože zdroje vitamínu D z potravy sú iba živočíšneho pôvodu.

  • Losos, ryby, sardinky – 100 g takmer 100% dennej dávky
  • Vajcia – 100 g viac než 100% dennej dávky
  • Hovädzia pečeň – 100 g 20% ​​dennej dávky
  • Rybí tuk – 1 polievková lyžica – cca 300% dennej dávky
  • Ďalej sú skvelá: tresčiu pečeň, iné morské ryby najmä z chladných oblastí, alebo špeciálne tablety z lekárne.

POZOR NA Predávkovanie: Vitamín D sa v tele ukladá čiastočne do zásoby, takže ho možno brať buď denne, alebo cca raz za týždeň. Pozor ale na predávkovanie. Predávkovať sa im z bežných potravín nehrozí, ak ho však budete prehĺtať v podobe doplnkov stravy, dodržujte ich dávkovanie.

Kto má vyššiu potrebu vitamínu D?

Vyššia potrebu tohto vitamínu majú deti vo vývine, pretože je dôležitý pre správnu pevnosť kostí a rast. Vyšší príjem by si mali ustrážiť tiež ženy v menopauze, pretože znižuje riziko rednutia kostí a náchylnosť k zlomeninám. Vyššiu spotrebu majú tiež obézni ľudia, tehotné ženy a starší ľudia.

Čo ak je nedostatok vitamínu D?

Okrem problémov s kosťami prináša chronický nedostatok vitamínu D aj iné problémy, ktoré by sme s ním na prvý pohľad nespájali. Poruchy imunity, častá chorobnosť, o ktorej sa dokonca hovorí, že práve naša oslabenosť nedostatkom slnečného svitu umožňuje šírenie chrípkových vírusov v zimnom období.

Novo sa tiež hovorí, že nedostatok vitamínu D má vplyv aj na psychický stav a doplniť hladinu vitamínu by si mali všetci, ktorí trpia depresívnymi, smutnými náladami, úzkostnými stavmi, panickými ataky alebo bezdôvodnú únavou či svalovými slabosťami. Vitamín tiež znižuje možnosť ochorenia rakovinou alebo srdcovo-cievnymi chorobami, čo všetko súvisí s poruchami imunity.

Ako zistím nedostatok vitamínu D?

Jedinou možnosťou, ako spoznať zníženú hladinu vitamínu D v tele, je laboratórna krvný test, ktorý meria koncentráciu vitamínu D v krvi. Môžete oň požiadať svojho lekára, alebo si tento test zaplatiť v laboratóriu sami.

reklama:
Bezplatný email raz týždenne s novinkami z DRAN.sk:
podmienkami používania a potvrdzujem, že som sa oboznámil s ochranou osobných údajov

Najčítanejšie za 24 hodín

Autor Dátum 4. septembra 2019

K téme

Copyright © DG PRO s.r.o., SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. Všetky práva vyhradené. Vyhradzujeme si právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos obsahu.