Postupné starnutie populácie, ktoré nemilosrdne bujnie aj v Českej republike, so sebou prináša celý rad rôznych problémov. Pod poriadnym tlakom je napríklad celý dôchodkový systém, ktorý podľa niektorých už vlastne skolaboval a bude sa musieť celý prerobiť. To však nie je jediný faktor, ktorý sužuje spoločnosť s veľkým množstvom seniorov.
Radšej sa papierov vzdať
Je tu napríklad otázka bezpečnosti na cestách, keď pribúda prípadov dezorientovaných seniorov, ktorí sú schopní spôsobiť naozaj závažné nehody. Bohužiaľ je pravdou, že sami ťažko posúdia svoje schopnosti a či ešte na šoférovanie majú. Zmeny prebiehajú pomaly, a pokiaľ to človek neustále riadi, má pocit, že je úplne v pohode.
Niektorí sa ale vodičského preukazu, respektíve auta, vzdávajú radšej dobrovoľne. „Vždy som rád riadil, ale tiež som si pomerne skoro začal uvedomovať, že nebudem riadiť naveky. Keď už som nemal také reflexy a premávka na ceste na mňa bola často príliš rýchla, dal som kľúče od auta synovi a povedal, nech ho odvezie,“ hovorí 76-ročný pán Jozef, ktorý rozhodnutie urobil sám za seba.
Podľa odborníkov je však takýchto ľudí pomerne málo. Väčšina z nich riadi, kým im v tom niekto nezabráni, alebo, čo horšie, kým nespôsobí nejakú nehodu, v dôsledku ktorej o vodičský preukaz prídu.
Na úrovni jedného štátu pochopiteľne nikto nechce povedať, že dôchodcovia nebudú smieť riadiť, poprípade že sa budú musieť podrobovať prísnym skúškam, ktorými väčšina z nich pravdepodobne neprejde. Ale našťastie sa toho chopila Európska únia, na ktorú možno túto zodpovednosť prehodiť a povedať, že to skrátka prišlo zhora.
Prísne preskúšanie
Na európskej úrovni sa tak chystajú nové zásadné pravidlá, podľa ktorých bude musieť každý vodič, ktorý dosiahne 70 rokov veku, na preskúšanie, kde sa overí, či je stále schopný náležite ovládať vozidlo, ako informuje denník Bild. Skúšky sa potom budú opakovať každých päť rokov.
Túto novinku chce EÚ zaviesť v rámci snahy o to, aby sa maximálne znížil počet nehôd na európskych cestách. Do roku 2050 chce dosiahnuť to, aby sa na nich neodohrala žiadna fatálna nehoda. A to pochopiteľne nepôjde bez toho, aby z prevádzky boli vybratí ľudia, ktorí už nie sú stopercentnými vodičmi.
Každý štát si bude môcť európske pravidlá trochu prispôsobiť pre vlastné podmienky, avšak jadro by malo zostať zhodné. Zmysel je skrátka taký, že by nemali riadiť tí, ktorí by mohli predstavovať pre seba aj ostatných hrozbu. Nejde pritom o žiadnu akciu proti dnešným dôchodcom. Logika nariadenia predpokladá, že to stretne každého.
Zdroj: mix24.cz