Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.

Ako na zníženie krvného tlaku

reklama:

072423 blood pressure.jpg

Stres, nevhodná strava, zlé doplňovanie tekutín, nadmerné pitie kávy,

nadužívanie alkoholu, fajčenie, nedostatok pohybu, genetické predispozície, ochorenia.

To všetko sú najčastejšie príčiny vysokého krvného tlaku.

Jeho zníženie či aspoň stabilizovanie bez brania liekov možno docieliť nápravou

vyššie uvedených zlých návykov a niektorými drobnými doplnkami.

  • Pohyb

Tým úplne najzákladnejším, čím by ste pri znižovaní krvného tlaku mali začať,

je skoncovanie s fajčením a s  pitím alkoholu.

Slovo nadužívanie alkoholu  tu nie je len tak pre nič za nič.

Kým fajčiť by ste nemali vôbec , požívanie menšieho množstva alkoholu môže byť naopak kardiovaskulárnemu systému užitočné.

Jedno pivo po výdatnejšom jedle, na večer pohárik červeného vína srdcu prospeje a tlak nezvyšuje.

Nemenej dôležitý je pre krvný tlak pravidelný pohyb.

Rozprúdenie krvi, rozbúšenie srdca, prekrvenie svalov,

odplavenie škodlivín, to všetko spôsobí fyzická námaha, čím síce nárazovo tlak stúpne,

ale dlhodobo dochádza k jeho znižovaniu.

Musí sa ale jednať o aeróbny pohyb, teda žiadna posilňovňa, ale beh (chôdza),

plávanie, aerobik, tenis, jazda na bicykli a pod.

To sa spája aj s úbytkom hmotnosti.

Ľudia vyšších váhových kategórií majú väčšiu tendenciu k ochoreniu hypertenziou.

Musia preto v počiatočnom štádiu ochorenia postupne znižovať svoju váhu,

zbavovať sa tuku a ten nahrádzať svalstvom.

Nat2.jpg

  • Menej soliť

To prvé, čo vám povie lekár pri diagnostikovaní hypertenzie, je menej soliť.

Zníženie príjmu soli minimálne zastaví ďalší rast tlaku,

v lepšom prípade dokonca povedie dlhodobo k jeho znižovaniu.

Teda nutné je nielen vypustiť všetky slané pochutiny typu oriešky, chipsy, tyčinky a pod.

Ale ísť ešte ďalej a obmedziť soľ v mäse, v polievke či cestovinách.

Kapitolou samou o sebe sú minerálne vody.

Bohužiaľ aj tých sa treba vo väčšom množstve vyvarovať.

Samozrejme niektoré minerály sú pre telo veľmi dôležité,

takže v ich dopĺňaní prestať nemôžete.

Musíte to ale riešiť väčšie selekciou.

Teda striedať minerálky, piť iba niekoľko deci denne a získavať konkrétne minerály

prostredníctvom suplementových tabletiek.

459889175_xs.jpg

Mäso áno, ale kvalitné a bez tuku

Úprava celkového jedálnička je nevyhnutnosťou.

Neznamená to však, že by ste mali vykonávať nejaké radikálne kroky.

Postačia mierne úpravy a náhradky.

Vhodné je vynechať hovädzie a predovšetkým bravčové tučné mäso a namiesto toho zvoliť chudé kuracie alebo ryby.

Ale samozrejme chudá sviečková je tiež v poriadku,

ak je správne upravená, nie ťažká na smotane.

Rozhodne je ale nutné sa vyvarovať požívaniu údenín, teda salám, nediétnych párkov,

slaniny a ďalších podobných vecí.

Nielenže to býva z tučnejších kúskov mäsa, ale predovšetkým tieto výrobky obsahujú veľké množstvo soli,

konzervantov, chemikálií a aj samotný dym používaný pri údení pôsobí negatívne na krvný tlak.

Man having blood pressure checked.jpg

  • Kávička a čajíček

Ľudia trpiaci hypertenziou si musia odpustiť tiež pravidelné pitie kávy,

čaju, energetických nápojov a ďalších tekutín s vyšším obsahom kofeínu.

Kofeín totiž výrazne zvyšuje tlak krátkodobo,

ale pri pravidelnom užívaní vo vyšších dávkach spôsobuje problémy aj z dlhodobého hľadiska.

Obmedzenie kávy a čaju by malo byť tak veľké, ako  je vysoký váš štandardný krvný tlak.

Neznamená to teda, že pri mierne vyššom tlaku si nebudete môcť dopriať rannú kávičku

a popoludňajšiu dávku čaju.

Je ale vhodné znížiť silu kávy a napríklad čierny čaj vymeniť za oveľa príjemnejší a zdraviu prospešnejší zelený.

Cup of coffee with beans and cup of green tea with tea bag and pot horizontal_d87821cf 118e 4c0e af81 7a15865b0c2a prv.jpg

  • Užitočné potraviny

Okrem všeobecných odporúčaní možno krvný tlak znížiť tiež

za pomoci určitých potravín a prísad.

Základ je využívať kvalitné oleje, pričom prvé miesto tu hrá extra panenský olivový.

Pomáha tiež zvýšená konzumácia vlákniny,

takže napr. Ovsené vločky, ale aj obyčajná zelenina.

Však tú je ideálne konzumovať čerstvú, neprevarenú a už vôbec nie akokoľvek konzervovanú.

Ďalej by ste mali nahradiť biele pečivo za pečivo tmavé a celozrnné.

To isté sa týka aj ryže a cestovín.

Veľmi prospešné sú šťavy z koreňových zelenín – mrkvy, petržlenu, zeleru, repy.

Doplniť ich môžete šťavami z plodov bohatých na vitamín C – citrusy, ríbezle, šípky.

Na zníženie krvného tlaku sú skvelé banány,

pretože obsahujú dostatok draslíka,

ktorý kompenzuje vyššiu prídel iných solí.

A konečne dobrým pomocníkom je kvalitná horká čokoláda s čo najvyšším obsahom tejto látky.

6 warning signs to look for11 620x412.jpg

Bezplatný email raz týždenne s novinkami z DRAN.sk:
reklama:

Najčítanejšie za 24 hodín

Autor Dátum 20. januára 2016
K téme

Podobné články

Odporúčame

Copyright © DG PRO s.r.o. Všetky práva vyhradené. iSITA si vyhradzuje právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos tohto článku, jeho častí a zverejnených fotografií.
Zavrieť

Používaním tejto stránky súhlasíte s ukladaním cookies. Viac info tu...